Ahad, 24 Mac 2013

PERANCANGAN STRATEGIK - PROGRAM LINUS



NKRA
MELUASKAN AKSES KEPADA PENDIDIKAN BERKUALITI DAN BERKEMAMPUAN
JADUAL 1
Sub-NKRA
LITERASI DAN NUMERASI (LINUS)
JPS/SJK-PS/01
SEKTOR/PPD
PEJABAT PELAJARAN DAERAH GOMBAK
UNIT/BIDANG
SEKTOR PENGURUSAN AKADEMIK


BIDANG/FUNGSI

ISU-ISU
STRATEGIK
MATLAMAT
STRATEGIK
OBJEKTIF
KPI
SASARAN
STRATEGI*
(INITIATIVES)
TOV
2011
2012
2013
    Pengurusan 
    Kurikulum
 Murid tahap 1   
   yang tidak 
   menguasai 
  kemahiran 
   LINUS 
  (Literasi dan 
   Numerasi) 
   adalah tinggi.
 Semua murid 
     tahap 1 
  menguasai 
  kemahiran 
  Literasi dan 
  Numerasi
  Guru-guru  
  LINUS 
 berkemahir
 an dalam  
 melaksanak
 Pengajaran  
 Pembelajar
 an LINUS.
 Peratus 
  murid 
  yang menguasai kemahiran  
  Literasi 
  dan Numerasi
Literasi
88.47
100%
100%
100%
  ST 1 :    
  Meningkatkan 
  kemahiran  P & 
  P untuk guru-
  guru LINUS.

  ST 2 :
  Meningkatkan
  kemahiran 
 membina Bahan
 Bantu Mengajar
 untuk guru-guru
 LINUS.

  ST 3 :
  Melaksanakan
  pemantauan 
  terhadap
  P & P guru-
  guru LINUS 
  secara
  berterusan


Numerasi
95.35
100%
100%
100%
 Bilangan 
 guru yang menguasai pedagogi dalam P&P LINUS
Literasi




Numerasi

67
134
201
201


PELAN TAKTIKAL
TAHUN 2013
 NKRA
  MELUASKAN AKSES KEPADA PENDIDIKAN BERKUALITI
  DAN BERKEMAMPUAN
JADUAL 2
Sub-NKRA
  LITERASI DAN NUMERASI (LINUS)
JPS/SJKPS/02
SEKTOR/PPD
  PEJABAT PELAJARAN DAERAH GOMBAK
UNIT/BIDANG
  SEKTOR PENGURUSAN AKADEMIK
STRATEGI 
  STRATEGI 1 :  Melaksanakan kursus dan bengkel P & P untuk guru-guru LINUS.
OBJEKTIF
  Guru-guru LINUS berkemahiran dalam melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran
  LINUS.



Bil
Program/Projek
Tanggungjawab
Tempoh/ hari
Kos/Sumber
Output
KPI(Sasaran)
Pelan Kontigensi
1.
Kursus LINUS untuk guru-guru LINUS  Tahap 1 (Modul Linus)
Pegawai Bahasa
Pegawai Sains dan Matematik serta
FasiLINUS
3 hari 2 malam
OS 29000
OS 21000
OS 24000
Guru  memahami modul dan berkemahiran dalam P&P di akhir kursus
seramai 134 orang guru literasi dan numerasi dapat memahami modul.
 Bimbingan daripada FasiLINUS secara individu atau berkelompok
 2.
Bengkel  Pengajaran dan Pembelajaran LINUS Berkesan untuk Guru-guru LINUS Tahap 1
(P & P)
Pegawai Bahasa
Pegawai Sains dan Matematik serta FasiLINUS
    2 hari X 4 kali
   ( mengikut zon )
OS 29000
S2 24000
OS 21000
Guru yang berkemahiran dalam P&P LINUS
 134 orang guru literasi dan numerasi berkemahiran dalam P&P LINUS

Rakaman micro Teaching P&P Berkesan dari Guru-guru Cemerlang.
3.
Bengkel  Menghasilkan Panduan Rancangan Pelajaran Tahunan dan Rancangan Pelajaran Harian Peringkat Daerah
Pegawai Bahasa
Pegawai Sains dan Matematik serta FasiLINUS
2 hari
( Mengikut zon )
4  zon
OS 29000
OS 24000
OS 21000
Rancangan Pelajaran Tahunan dan Rancangan Pelajaran Harian yang standard
seramai 134 orang guru literasi dan numerasi dapat membina rancangan Pelajaran Tahunan dan rancangan Harian
Penyebaran contoh Rancangan Pelajaran Harian dan Rancangan Tahunan LINUS

PELAN TAKTIKAL
TAHUN 2011
NKRA
MELUASKAN AKSES KEPADA PENDIDIKAN BERKUALITI DAN BERKEMAMPUAN
JADUAL 2
Sub-NKRA
LITERASI DAN NUMERASI (LINUS)
JPS/SJKPS/02
SEKTOR/PPD
PEJABAT PELAJARAN DAERAH GOMBAK
UNIT/BIDANG
SEKTOR PENGURUSAN AKADEMIK
STRATEGI 
STRATEGI 2 :  Meningkatkan kemahiran membina Bahan Bantu Mengajar guru-guru LINUS.
OBJEKTIF
Guru-guru LINUS berkemahiran dalam melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran LINUS.




Bil
Program/Projek
Tanggungjawab
Tempoh/ hari
Kos/Sumber
Output
KPI(Sasaran)
Pelan Kontigensi
1.
Pemantauan Pengurusan dan Pemantauan P & P LINUS
PPPD Bahasa
PPPD Sains dan Matematik
Serta FasiLINUS
Sepanjang tahun
OS 21000
P&P guru LINUS berkesan
100% guru yang dipantau menjalankan P&P dengan berkesan
Soal selidik dan maklum balas pemantauan oleh Guru Besar/Pentadbir
2.
Mesyuarat Penyelarasan Jadual Pemantauan dan Menganalisis dapatan pemantauan
PPPD Bahasa
PPPD Sains dan Matematik
serta FasiLINUS
Setiap bulan
OS 29000
OS 21000
OS 24000
-Jadual pemantauan
- Laporan pemantauan
-Analisis pemantauan bulanan
Semua sekolah daerah Gombak akan dipantau sekurang-kurangnya sekali setahun.
Dapatan Pemantauan kepada sekolah



LAPORAN TAHUNAN PRESTASI PELAKSANAAN TAHUNAN
TAHUN 2011
SEKTOR
PENGURUSAN AKADEMIK
JADUAL 4
PT/PKD/200/170/2008/50
BIDANG
LITERASI DAN NUMERASI (LINUS)
MATLAMAT
SEMUA MURID TAHAP 1 MENGUASAI KEMAHIRAN LITERASI DAN NUMERASI
OBJEKTIF
KPI
PRESTASI
ULASAN
Sasaran
Pencapaian Sebenar

Pentadbir Sekolah berkeupayaan mengurus program LINUS di Sekolah dengan  berkesan.

Guru yang berkemahiran dalam melaksanakan pembelajaran dan pengajaran.

Murid Kohort 1 dapat menguasai 100% kemahiran Literasi dan Numerasi, manakala murid kohort 2 dapat menguasai sekurang-kurangnya 90% kemahiran Literasi dan Numerasi.



Indikator Akhir
(Lag) :
Keputusan Saringan Literasi dan Numerasi

Indikator Awal
(Lead) :
Keputusan Saringan Literasi dan Numerasi






Literasi Kohort 1
100% murid menguasai

Literasi Kohort 2
95% Murid menguasai.

Literasi Kohort 3
90% Murid menguasai.


Numerasi Kohort 1
100 % murid menguasai.

Numerasi Kohort 2
95% Murid menguasai

Numerasi Kohort 2
90% Murid menguasai


Literasi Kohort 1 98.53% murid menguasai

Literasi Kohort 2
93.91% murid menguasai

Literasi Kohort 3
TB

Numerasi Kohort 1
99.48% murid menguasai

Numerasi Kohort 2
97.54%  murid menguasai

Numerasi Kohort 3
TB

Data pada 31 November 2011 berdasarkan Saringan 6 Kohort 1 dan Saringan 3 Kohort 2


















































































Tiada ulasan:

Catat Ulasan