Khamis, 31 Mei 2012

PENGURUSAN EVIDENS PELAJAR - SAPBS




   PENDAHULUAN.

Peranan Standard Prestasi dalam Pentaksiran Sekolah ( PS ) boleh diringkaskan kepada 6 peringkat iaitu :
  1. Permulaan - Guru memilih Standard Kurikulum yang hendak diajar pada hari tersebut - Rancangan Pelajaran Tahunan ( RPT ).
  2. Peringkat Perancangan Pengajaran dan Pembelajaran - Guru merancang pengajaran dan pembelajaran dengan menyediakan Rancangan Pengajaran Harian ( RPH ) dan menyediakan kaedah pentaksiran yang hendak digunakan.
  3. Peringkat Perlaksanaan - Guru melaksanakan RPH yang telah disediakan. Di akhir pengajaran atau sesuatu topik , guru menjalankan pentaksiran berdasarkan kaedah yang telah ditetapkan.
  4. Peringkat Penilaian - Guru menilai prestasi pelajar berdasarkan instrumen pentaksiran yang telah disediakan. Merekod dan melaporkan prestasi pelajar dalam Pengkalan Data Pengoperasian PBS - LPM.
  5. Peringkat Pemulihan - Pelajar yang TIDAK melepasi tahap penguasaan yang ditetapkan ( sekurang - kurangnya Band 3 ) harus melalui proses pemulihan sehingga melepasi tahap penguasaan yang ditetapkan. Band 3 - Tahu , Faham dan boleh buat berdasarkan topik tertentu. 
  6. Peringkat penerusan - Guru boleh memilih standard kurikulum yang baru untuk pelajar yang telah melepasi syarat / tahap penguasaan iaitu Band 3 , 4 , 5 dan 6. 
  7.  
    EVIDENS DAN PENYATAAN STANDARD PRESTASI  Evidens  merupakan dokumen pentaksiran yang dibina untuk membuktikan apa yang pelajar tahu , faham dan boleh buat terhadap sesuatu topik yang diajar oleh guru. Penyataan Standard Prestasi merupakan penyataan tentang prestasi pencapaian pelajar. Penyataan Standard Prestasi bagi setiap mata pelajaran TIDAK sama dari aspek jenerik penyataan. Contohnya Band 3 untuk :
    1. Bahasa Melayu ( sk ) - Memberi respon terhadap sesuatu perkara yang didengar atau ditulis.  membaca bahan bacaan secara makanis. 
    2. Matematik ( sk ) - Tahu dan faham pengetahuan asas matematik dan boleh melakukan operasi asas matematik , penukaran asas dan menyelesaikan masalah yang melibatkan perkataan.
    3. Bahasa Arab ( sk ) - memberi respon terhadap sesuatu perkara yang didengar dan ditulis. Membaca dan membezakan sebutan. Rujuk kepada Dokumen Penyataan Standard bagi setiap mata pelajaran yang dikeluarkan oleh Lembaga Peperiksaan.
    PENGURUSAN EVIDENS  
     Evidens yang dibina dan dirangka harus sama dengan Penyataan Standard Prestasi. Untuk    membina   evidens guru harus faham dan memiliki dokumen - dokumen berikut :
         1.  Standard Kurikulum - Sylebus atau sukatan pelajaran
         2.  Standard Prestasi - penyataan standard pencapaian pelajar
         3.  Buku teks atau buku kerja pelajar
         4.  Contoh RPT dan RPH

         Pengurusan evidens harus melalui 3 proses penting sebagai asas iaitu :
         1. Sebelum proses pengajaran
         2. Semasa proses pengajaran
         3. Di akhir proses pengajaran
         
   
Sebelum proses pengajaran - Peranan Panitia mata pelajaran ( Perinkat Perancangan ) Ketua Panitia mata pelajaran harus memainkan peranan penting selari dengan JK PBS Peringkat Sekolah.   Antara tugas penting yang perlu dilaksanakan :

         1. Memastikan latihan dalaman telah dilakukan pada awal tahun dengan menggunakan
             khidmat guru  yang telah menghadiri kursus KSSR - PBS sekolah masing - masing. Jadual
             Pengendalian kursus dalaman mesti disediakan untuk tujuan pemantauan.
        2. Memastikan semua guru dibawah seliaannya memiliki dokumen Standard Kurikulum ,
            Standard  Prestasi dan Fail Showcase guru.
        3. Menetapkan kaedah pentaksiran bagi subjeknya dan membina evidens untuk unitnya.
            Evidens yang  dibina harus bermula dari Band 1 hingga Band 6 bagi setiap topik.
        4. Menetapkan tahap minima kelulusan penguasaan pelajar - contohnya harus melepasi
            tahap Band  3 untuk meneruskan ke topik yang lain.

Peranan guru mata pelajaran juga harus selari dengan apa yang telah diputuskan oleh JK Panitia Mata  Pelajaran pada awal tahun sebagai panduan yang perlu di ikuti. Ia juga harus selari dengan apa yang  telah diputuskan oleh JK PBS Peringkat Sekolah supaya tidak wujud kecelaruan. Antara tugas guru mata pelajaran adalah :

      1. Memiliki Standard Kurikulum yang hendak digunakan untuk menyediakan
           Rancangan Pelajaran  Harian ( RPH ).
      2. Memiliki Standard Prestasi untuk digunakan semasa menyediakan evidens dan membuat 
          penilaian  prestasi pelajar.
      3. Menyediakan RPH dan Evidens yang hendak dilaksanakan pada hari tersebut. RPH harus
          berpandukan Standard Kurikulum subjek masing - masing. RPH juga harus selari dengan
          kandungan dalam buku teks pelajar serta buku kerja jika ada.
      4. Menyediakan bahan bantuan pengajaran yang bersesuaian untuk hari tersebut.
      5. Menetapkan teknik pengajaran yang hendak digunakan supaya pengajaran menarik dan
         pelajar  seronok mengikuti proses pengajaran. Teknik didik hibur merupakan teknik yang
         paling menyeronokan dan menggunakan alat bantuan pengajaran terkini iaitu LCD serta
         komputer.
 
    Semasa proses pengajaran dan pembelajaran ( Peringkat Perlaksanaan ) 

Peringkat perlaksanaan adalah peringkat yang paling penting kerana ia merupakan keadaan sebenar yang berlaku dalam kelas. Ia juga merupakan hasil kepada peringkat perancangan yang dilakukan berdasarkan kepada keadaan persekitaran kelas , kualiti pelajar dan kemudahan  yang ada dalam kelas  Kejayaan proses pengajaran bergantung kepada kemahiran guru , pengalaman serta keyakinan  diri yang dimiliki. Rancangan pelajaran dapat disediakan dengan baik tapi gagal dari aspek perlaksanaan.
Kegagalan mungkin berpunca dari faktor - faktor berikut :

        1. Kegagalan guru mengawal persekitaran kelas - gagal mengawal disiplin pelajar
        2. Rancangan pelajaran mungkin tidak sesuai dengan tahap kecerdasan pelajar kelas itu
        3. Teknik pengajaran membosankan dan tidak dapat menarik minat pelajar
        4. Sikap guru yang terlalu autokratik menyebabkan kelas sunyi sepi - tak wujud keseronokan
        5. Persekitaran kelas yang tidak kondusif


Guru melaksanakan RPH yang telah dirancang dan berusaha merealisasikan RPH itu menjadi menarik dan dapat memudahkan pelajar memahami topik yang diajar. Situasi kelas harus memiliki ritma yang pelbagai seperti wujudnya respon dua hala yang harmoni , ada bunyi gelak ketawa , ada bunyi tepokkan pelajar , ada bunyi bacaan serentak , suara pelajar diselangi dengan suara guru dan ritma lain yang bersesuaian. Di akhir pengajaran , guru boleh menilai pengajaran dengan menggunakan evidens yang telah disedikan untuk tajuk atau topik tersebut. Jika semua pelajar mencapai tahap Band 3 atau lebih tinggi , ia mengambarkan guru telah berjaya melaksanakan RPHnya dengan baik. Pelajar berjaya memahami dan boleh membuat tugasan yang diberi berkaitan dengan topik yang diajar oleh  guru pada hari tersebut. Tugasan diperingkat ini boleh diringkaskan :

         1. Melaksanakan pengajaran dan pembelajaran berdasarkan RPH yang telah disediakan
         2. Melakukan pentaksiran berdasarkan evidens yang telah ditetapkan kaedahnya
         3. Melengkapkan catatan dalam buku ringkasan mengajar iaitu bahagian
             penilaian pengajaran dan refleksi pengajaran untuk hari tersebut


   Di akhir pengajaran ( Peringkat penilaian )  
Peringkat ini merupakan peringkat pentaksiran atau peringkat penilaian Pentaksiran boleh jadi dengan   menggunakan kaedah atau  cara meneliti respon pelajar semasa pengajaranlembaran kerja , buku kerja ,hasil kerja pelajar dan  keupayaan pelajar melakukan sesuatu aktiviti. Evidens peringkat pentaksiran merupakan bahan bukti akan keupayaan atau standard prestasi pelajar terhadap sesuatu topik.



Ia juga  menjadi bahan bukti jika ada di antara ibubapa pelajar yang sangsi ( tidak percaya ) dengan keupayaan anak - anak mereka. Evidens akan menjadi bukti kemasukkan data kedalam SPPBS Lembaga  Peperiksaan. Pada peringkat ini tugas guru tertumpu kepada :

       1. Menanda atau menyemak evidens yang digunakan sebagai kaedah pentaksiran
       2. Memasukkan data ke dalam Pengkalan Data SPBS - Lembaga Peperiksaan
       3. Mengasingkan tahap pelajar yang mendapat Band 1 dan 2 untuk tujuan pemulihan
       4. Membuat penilaian tehadap RPH yang telah dilakukan sama ada berjaya atau
           gagal dibawah tajuk   Refeksi dan mencatatkan tahap pencapain pelajar untuk topik tersebut.
       5. Memasukkan evidens dalam Fail Peribadi pelajar
       6. Membuat catatan dalam graf perkembangan pelajar


Graf atau carta perkembangan pelajar merupakan titik - titik perkembangan prestasi pelajar mengikuttopik    - topik  yang telah ditetapkan. Ia merupakan graf individu dan terdapat dalam fail peribadi pelajar dan satu    salinan dalam fail showcase guru untuk tujuan rujukkan jika diperlukan oleh pihak - pihak luar  yang berkepentingan

   Di peringkat pemulihan - sebelum peringkat penerusan.
Pelajar yang TIDAK melepasi tahap penguasaan prestasi yang ditetapkan harus melalui proses pemulihan terlebih dahulu sebelum boleh meneruskan ke topik yang baru. Pelajar yang mendapat band 1 dan 2 adalah kumpulan yang tahu dan faham tapi TIDAK boleh membuat tugasan yang diberi. Mereka diberikanulangan tajuk yang sama dan penilaian yang sama seperti peringkat awal pengajaran. Evidens yang sama juga digunakan. Pelajar harus melepasi band 3 untuk meneruskan pembelajaran ke topik baru. Ulangan perlu dilakukan sehingga pelajar mendapat band 3 dalam sesi penilaian. Pengurusan kelas amat penting pada peringkat ini kerana terdapat 2 kumpulan pelajar yang berbeza tahap penguasaan dalam kelas yang sama. Ada yang melepasi tahap penguasaan yang di tetapkan dan ada yang gagal yang perlu diberi pemulihan. Topik pengajaran pada peringkat ini juga berbeza iaitu topik baru dan topik ulangan. Guru perlu  melakukan :

          1. Pengasingan pelajar -  satu kumpulan yg melepasi tahap dan satu lagi yg gagal dlm kelas 
              yg sama
          2. Kelas boleh dipecahkan kepada 2 kumpulan yg berasingan
          3. Menjalankan sesi pengajaran kepada kumpulan yg melepasi tahap penguasaan - topik 
              baru
         4. Melakukan pemulihan kepada pelajar yang gagal - topik lama yang diulang

Keperluan 2 orang guru untuk satu kelas adalah keperluan yang ideal. Pada peringkat ini keperluan tenaga pembantu guru amat diperlukan. Pembantu guru boleh ditugaskan untuk memasukkan data dalam Pengkalan Data PBS dan membantu menguruskan pemulihan pelajar yang gagal. Guru Pemulihan TIDAK boleh digunakan kerana mereka terlibat dalam Program Linus - NKRA tahap 1. Pelajar tahun 3 harus berstatus  Arus Perdana sebagai syarat naik ke tahun 4 , dengan lain perkataan pada tahap 2 TIDAK ada pelajar  yang tidak boleh menguasai 2M.

   Peringkat Penerusan - peringkat topik baru

Guru boleh meneruskan sesi pengajaran dan pembelajaran kepada pelajar yang melepasi band 3 ke atasuntuk belajar topik baru. Situasi ini berlaku pada waktu atau masa yang berikutnya atau hari berikutnya.  Guru akan mengulangi proses 1 hingga 5 , dengan RPH yang baru dan topik baru.

PELAPORAN PENCAPAIAN PRESTASI PELAJAR


Pelaporan boleh dibuat dalam 2 keadaan iaitu secara online atau secara manuel. Jika sistem online berfungsi sepenuhnya guru boleh memasukkan data dalam pengkalan data yang disediakan oleh pihak Lembaga Peperiksaan Malaysia. Memandangkan ia merupakan program baru yang dibangunkan , tentu ia akan menghadapi pelbagai rintangan oleh itu pihak sekolah boleh menyimpan data secara manuel. Pada pertengahan tahun tentu ibubapa ingin melihat prestasi anak - anak mereka maka disini kita akan menghadapi masalah :
  1. Kemasukan data ke pengkalan data tidak boleh dilakukan kerana sedang dikemaskini oleh pihak yang bertanggungjawab ( LPM )
  2. Data tidak boleh diproses dan tidak boleh dicetak
  3. Bagaimana cara pihak sekolah hendak menyediakan pelaporan tersebut ?.
  4. Bagaimanakah evidens yang terkumpul dalam fail peribadi pelajar hendak diproses dan mendapatkan keputusan prestasi pelajar untuk pertengahan tahun  ( Jan hingga Jun )
Kaedah penilaian dalaman boleh dilakukan sebagai alternatif oleh pihak sekolah seperti mana peperiksaan biasa tetapi ia berbeza sedikit dari aspek pengendalian iaitu :
  1. Soalan yang disediakan diambil dari evidens secara rawak untuk setengah tahun dari Dokumen Standart Pembelajaran.
  2. Ia merangkumi semua band penilaian ia itu band 1 hingga band 6. Band 1 mungkin mengandungi 5 soalan , begitu juga dengan band 2 , 3 , 4 , 5 dan 6. Jadi keseluruhan soalan berjumlah 30.
  3. Tidak ada sebaran luaran berkaitan dengan penilaian tersebut , dengan lain perkataan TIDAK ada siaran kepada ibubapa atau pelajar secara bertulis.
  4. Tidak ada masa yang ditetapkan bagi setiap subjek dan pengendalian dijalankan dalam masa 2 minggu. Guru mata pelajaran akan mengendalikan penilaian tersebut pada masa / waktu pengajaran mereka berdasarkan Jadual Waktu Peribadi Guru.
  5. Tidak ada pengawas peperiksaan disediakan - proses berjalan seperti pengajaran biasa dalam kelas dan guru dibenarkan membantu dan membimbing pelajar menjawab soalan yang disediakan dalam evidens tertentu.
Ia merupakan cadangan dan pandangan sebagai penyelesaian sementara sehingga pengkalan data LPM berfungsi sepenuhnya dan memenuhi keperluan iaitu mudah memasukan data dalam pengkalan data , mudah dicapai oleh guru pada bila - bila masa , data yg terkumpul boleh dikeluarkan analisanya 2 kali setahun dan boleh dicetak dan pihak ibubapa boleh mengekses pengkalan data tersebut dengan mudah.

Ada juga sekolah yang menjalankan peperiksaan dalaman seperti biasa pada pertengahan tahun dan akhir tahun untuk menilai prestasi semasa pelajar. Peperiksaan yang dijalankan hanya tertumpu kepada subjek teras ia itu :
  1. Bahasa Melayu ( sk )
  2. Bahasa Inggeris ( sk )
  3. Matematik ( sk )
  4. Dunia sains dan teknologi ( sk )
  5. Pend. Islam ( sk ) / Pend. Moral ( sk )
Ini bersamaan dengan UPSR pada tahun 2016 nanti  dimana pelajar akan dinalai berasaskan subjek teras utama dan 40% pemarkahan akan diambil kira manakala 60% lagi dari Potal SPPBS Lembaga Peperiksaan. Kaedah ini amat baik kerana ia merupakan persediaan awal pelajar ke arah UPSR - Transfomasi. Apa pun altenatif yang di ambil ia harus diputuskan oleh Ajk PBS Peringkat Sekolah pada awal tahun. Hanya Ajk PBS peringkat sekolah sahaja yang mempunyai kuasa kata putus oleh itu mesyuarat pertama Ajk PBS peringkat sekolah amat penting kerana ia akan menentukan hala tuju yang perlu diikuti pada tahun berkenaan. Jadi perkara penting yang harus diputuskan ialah :
  1. Peperiksaan dalaman - pertengahan & akhir tahun : perlu / tidak diadakan
  2. Standart prestasi yang harus di lepasi oleh pelajar
  3. Adakah akan berlaku pertukaran kelas pada tahun berikutnya
  4. Pelajar yang tidak melepasi tahap - siapakah yang mengendalikan

                                 

Jumaat, 11 Mei 2012

PROGRAM 3K - KECERIAAN SEKOLAH


                                                         


Program 3K melibatkan faktor keselamatan , keceriaan dan kebersihan kawasan sekolah. Sekolah yang ceria dan kondusif dapat menarik minat pelajar datang ke sekolah setiap hari dan dapat membentuk nilai sayang , bangga dan cintakan sekolah. Gambaran awal terhadap imej sesebuah sekolah terletak pada keindahan persekitarannya dan wajah bangunan yang seronok mata memandang. Untuk mencapai hasrat ini , pihak pengurusan sekolah harus melihat faktor berikut :
  1. Keciaan kawasan persekitaran sekolah
  2. Keceriaan bangunan 
  3. Keceriaan landskap
  4. Keceriaan kantin
  5. Keceriaan bilik darjah
  6. Kemudahan pasarana
Program 3K dibawah Unit Hal Ehwal Murid yang mana unit ini menubuhkan Ahli Jawatankuasa Program 3K peringkat Sekolah. Ahli jawatan kuasa terdiri dari pihak sekolah dengan agensi luar yang terlibat anataranya Pasukan Bomba dan Penyelamat , Polis DiRaja Malaysia , pengusaha bas sekolah , Majlis Perbandaran , Pejabat Kesihatan Daerah , Persatuan ibubapa dan komuniti setempat. Mereka harus mengadakan mesyuarat sekurang - kurangnya 2 kali setahun.

KECERIAAN KAWASAN PERSEKITARAN

  


Persekitaran yang ceria dapat menarik minat pelajar untuk datang ke sekolah setiap hari. Mereka merasa seronok ketika berada dalam kawasan sekolah. Dam Haji Gergasi ini dapat menarik minat mereka datang awal ke sekolah dan bermain bersama rakan - rakan mereka dalam keadaan yang riang. Air terjun dan kolam ikan membuatkan mereka asyik melihat ikan - ikan berenang bebas dan mendengar derunan air yang terjun jatuh ke dalam kolam. Pondok sehat yang disediakan membolehkan mereka belajar bersama - sama sebelum sekolah bermula. Untuk mengindahkan kawasan persekitaran sekolah memerlukan kos dan masa untuk melaksanakannya. Untuk tujuan itu pihak sekolah boleh :
  1. Mengadakan aktiviti gotong royong menceriakan kawasan sekolah
  2. Mengadakan usahasama dengan pihak pibg
  3. Mendapatkan sumbangan dana dari pihak luar
  4. Sumbangan ikhlas dari ibubapa pelajar
KECERIAAN BANGUNAN SEKOLAH



Mural pada dinding bangunan sekolah ditempatkan di temapt yang strategik menjadikan wajah sekolah bertambah cantik dan menarik. Ia ibarat bangunan yang disaluti dengan pakaian yang cantik dan menarik. Dari jauh sudah kelihatan keindahan dan keunikannya. Bangunan sekolah yang malap akan mengakibatkan 
  1. Kelihatan kurang daya tarikan awal
  2. Menggambarkan imej awal pihak pentakbiran sekolah
  3. Keseronokan tidak wujud diperingkat awal lagi
  4. Pesepsi yang kurang baik dari pandangan orang luar serta ibubapa pelajar
  5. Wujudnya perasaan malas pelajar untuk datang ke sekolah kerana tidak ada daya tarikan
KECERIAAN LANDSKAP SEKOLAH




Sekolah yang berkonsepkan sekolah dalam taman memerlukan keceriaan landskap yang tersusun dan menarik. Kaedah sagmen ( sudut ) dan lorong boleh digunakan sebagai strategi susun atur. Wujudkan taman sains , taman herba , kebun buah - buahan , kebun sayur , taman kektus  dan dataran kemerdekaan. Kejayaan pihak sekolah membangunkan keceriaan landskap banyak bergantung kepada hubungan dengan pihak :
  1. Kontraktor pembersihan sekolah
  2. Persatuan ibubapa dan guru
  3. Kelab dan persatuan di sekolah
KECERIAAN KANTIN SEKOLAH



Kantin yang ceria dan selesa menambah seri sesebuah sekolah. Kemudahan asas hendaklah lengkap , dalam keadaan baik dan teratur. Manu makanan haruslah dipelbagaikan terutama barang makanan yang berkhasiat. Keceriaan dan keselesaan ini boleh dibantu oleh pengusaha kantin dan kekerapan ahli jawatankuasa kantin menilai tahap kebersihan , keceriaan dan keselamatan pelajar. Laporan mingguan harus diteliti dan jika ada sebarang isu atau pandangan , hendaklah diambil tindakan pantas. Faktor penting adalah keselesaan dan keselamatan pelajar.

KECERIAAN BILIK DARJAH



Kelas yang ceria dan selesa serta bersih dapat meransang minda pelajar untuk belajar dalam suasana yang kondusif.  Maklumat - maklumat yang ditampal pada papan kenyataan harus menarik dan diselenggara selalu supaya dikemaskini.  Untuk tujuan ini pihak sekolah harus mengerakkan :
  1. Penglibatan guru darjah dan seluruh warganya
  2. Mengadakan program pertandingan keceriaan kelas setiap minggu
  3. Memberi pengiktirafan berstatus bintang yang dilekatkan pada papan kenyataan dalam kelas yang bertujuan untuk memberi ransangan supaya terus berusaha mengekal dan mempertingkatkan keceriaan kelas mereka.
  4. Penglibatan pihak persatuan ibubapa serta ibubapa pelajar kelas tersebut dengan cara memberikan bantuan dari aspek pembelian cat  dan kain langsir.
Asas utama kepada kejayaan program ini adalah kerjasama yang bersepadu serta seronok melaksanakan keceriaan dengan bantuan pelbagai pihak. Penat lelah akan terubat jika segala usaha yang dijalankan mendapat sokongan dari pelbagai pihak khasnya ibubapa pelajar itu sendiri.

KEMUDAHAN PRASARANA SEKOLAH


Bilik - bilik khas dan podok rehat adalah merupakan sebahagian daripada prasarana sekolah yang boleh membantu meningkatkan suasana kecerian sesebuah sekolah. Prasarana yang lengkap dan diselenggara dengan baik serta sentiasa dimunafaatkan demi kemenjadian pelajar.

PENGURUSAN KESIHATAN DAN KESELAMATAN

Kesihatan melibatkan 3 elemen penting yang harus diberikan perhatian sama penting dengan akademik pelajar. Tiga faktor yang harus diberikan perhatian iaitu :
  1. Kesihatan fizikal yang melibatkan jasmani
  2. Kesihatan mental yang melibatkan rohani
  3. Kesihatan sosial atau gaya hidup
Pentakbir sekolah harus peka dengan perkembangan kesihatan yang melibatkan guru dan juga pelajar kerana jika diabaikan ia mengundang masalah tekanan , ketidak selesaan dan ketegangan @ ketidak tenteraman. Ia juga boleh mengakibatkan kemurungan atau kecelaruan jiwa jika dibiarkan berpanjangan. Persekitaran kerja yang tidak kondusif atau gaya kepimpinan yang tidak bersesuaian boleh menjadi faktor penyumbang. Persekitaran pembelajaran yang tidak harmoni dan kurang menarik menyebabkan pelajar menjadi bosan atau tertekan.


................................... Inshaallah akan disambung dengan 4 lagi dimensi keceriaan ..........................

Khamis, 10 Mei 2012

SISTEM SALAHLAKU DISIPLIN MURID - SSDM


Sistem Salahlaku Disiplin Murid ( SSDM ) adalah kaedah atau cara yang digunakan untuk mengawal dan mengekalkan disiplin pelajar di sekolah. Sistem ini berkonsepkan Merit dan Demerit iaitu denda dan ganjaran. Kita melihat disiplin pelajar berdasarkan sudut positif dan negatif.  Positif bermaksud akhlak mulia yang dipamirkan harus diberikan ganjaran atau pengiktirafan. Negatif pula bermaksud kesalahan yang dilakukan berdasarkan peraturan sekolah yang harus dihukum mengikut peraturan yang sedia ada. SSDM merupakan sistem online dengan Unit Hal Ehwal Murid , Pejabat Pendidikan Daerah dan Jabatan Pendidikan Negeri khasnya di Negeri Selangor. 

Persoalan mungkin timbul ...... kenapa pelajar mudah melakukan kesalahan disiplin di sekolah ?. Pelbagai jawapan boleh diberikan tetapi adakah pelajar sedar dan faham bahawa sekolah mempunyai peraturan yang mesti dipatuhi atau mereka lupa bahawa kesalahan yang mereka lakukan itu tidak mendatangkan kesan kepada diri mereka. Bagaimanakah sistem ini berfungsi ?.
  1. Sistem ini berlandaskan program yang dibangunkan secara talian terus kepada pihak - pihak yang berkepentingan.
  2. Pelajar diberikan taklimat tentang sistem ini supaya mereka faham akibat terhadap perbuatan salah yang mereka lakukan di sekolah dan memiliki Buku Peraturan Sekolah. Buku peraturan ini harus didaftarkan Pejabat Pendidikan Daerah terlebih dahulu sebelum di laksanakan
  3. Mereka  di berikan Kad Penalti setiap orang semasa di tahun 1 dan dibawa bersama naik ke tahun yang lebih tinggi
  4. Guru merekaodkan setiap kesalahan yang mereka lakukan dalam kad yang di sediakan
  5. Setiap minggu guru akan key in data dalam sistem berdasarkan catatan dalam kad penalti
  6. Pelajar di berikan modal 100 mata pada awal setiap tahun dan akan ditolak apabila kesalahan dilakukan
Dalam buku peraturan sekolah ada diterangkan Sistem Penalti dan mata mengikut salahlaku yang dilakukan , iaitu penolakkan dari 100 mata yang diberi. Dalam buku ini dicatatkan kod kesalahan , jenis kesalahan perlakukan , mata penalti dan tindakan disiplin yang perlu dilakukan. Ia terbahagi kepada 8 jenis kesalahan disiplin. Jenis - jenis tersebut adalah :
  1. Kod 8.1 - Tingkah laku Jenayah
  2. Kod 8.2 - Tingkah laku lucah
  3. Kod 8.3 - Tingkah laku kemasan diri
  4. Kod 8.4 - Tingkah laku tidak mementingkan masa
  5. Kod 8.5 - Tingkah laku yang kurang sopan dan biadab
  6. Kod 8.6 - Tingkah laku pemusnah
  7. Kod 8.7 - Tingkah laku tidak jujur
  8. Kod 8.8 - Tingkah laku ponteng sekolah
Kod 8.1 - Tingkah laku Jenayah
Tingkah laku jenayah bermaksud tingkah laku yang berunsur jenayah dan di ketogorikan sebagai SSDM A iaitu kesalah berat yang tidak sepatutnya dilakukan oleh seseorang pelajar sekolah yang berdaftar dengan kementerian. Dalam peraturan ini terdapat 17 jenis kesalahan yang membawa penalti sebanyak 40 mata setiap satu. Jika setiap satu kesalahan yang dilakukan seseorang pelajar boleh di gantung persekolahan selama satu minggu dan jika berulang sebanyak 3 kali , ia boleh di buang sekolah untuk kali pertama. Siapakah yang mempunyai kuasa untuk memutuskan atau menjatuhkan hukuman tersebut ?. Jawapannya ialah Lembaga Tatatertib Sekolah yang di pengerusikan oleh Guru Besar atau Pengetua dan dianggotai oleh sekurang - kurangnya 3 orang penolong kanan dan seorang pencatat minit mesyuarat. Guru Penolong Kanan HEM bertindak sebagai pendakwa dan TIDAK boleh menjadi ahli lembaga. Bagaimana ia dijalankan ?.
  1. Guru Penolong Kanan HEM menyediakan laporan salah laku pelajar untuk di bawa ke mesyuarat lembaga pada tarikh dan masa yang di tetapkan
  2. Pengerusi menentukan tarikh , masa dan tempat mesyuarat di adakan
  3. Pelajar dimaklumkan akan kesalahan yang dilakukan dan memaklumkan untuk hadir ke mesyuarat lembaga yang akan di adakan
  4. Pelajar diberi peluang untuk membela diri dan diberi peluang untuk mengemukan bukti serta saksinya
  5. Lembaga akan memutuskan hukuman yang akan di putuskan serta memaklumkan kepada pelajar akan keputusan di buat
  6. Keputusan hendaklah di minitkan dan di masukkan dalam Fail Lembaga Tatatertib sekolah sebagai rekod dan di key in kan dalam sistem.
Contoh kes - kod 8.1.111 - Berjudi dalam kawasan sekolah. Mata penaltinya 40 dan hukumannya boleh di gantung persekolahan. Sebelum digantung persekolahan pelajar berkenaan harus diberi sesi kaunseling individu terlebih dahulu supaya ia sedar akan kesalahan yang dilakukan serta hukumannya.

Kod 8.2 - Tingkah laku lucah
Ia di ketogorikan sebagai SSDM B iaitu sederhana dan masih mempunyai unsur - unsur jenayah yang tidak sepatutnya dilakukan oleh seseorang pelajar. Ia membawa mata penalti sebanyak 40 atau 20 mata dan hukumannya ialah gantung persekolahan dan memanggil ibubapa pelajar hadir ke sekolah berjumpa dengan pengerusi lembaga tatatertib sekolah untuk berbincang. 2 jenis membawa mata penalti 40 dan 4 membawa mata penalti 20. Contoh yang membawa mata penalti 40 :
  1. Bercumbuan dalam kawasan sekolah
  2. Berkhlawat dalam kawasan sekolah
Proses yang sama juga berlaku seperti dalam kod 8.1 dan pelajar harus diberikan khidmat kaunseling individu  terlebih dahulu oleh pihak sekolah.

Kod 8.3 - Tingkah laku kemasan diri
Ia di ketogorikan sebagai SSDM C iaitu kes ringan dan tidak berunsur jenayah. Kes yang kerap dilakukan oleh pelajar sekolah dan membawa mata penalti maksimum 2. Hukuman bagi kesalahan ini ialah diberikan amaran dan harus mengikuti sesi kaunseling kelompok. Contoh kepada kes ini adalah seperti kuku panjang , rambut panjang , tak memakai stokin , seluar yang berfesyen , rambut berfesyen & berinai.

Kod 8.4 - Tingkah laku tidak mementingkan masa
Ia masih di ketogorikan sebagai SSDM C iaitu kes ringan dan tidak berunsur jenayah. Kes yang kerap dilakukan oleh pelajar di sekolah. Ia membawa mata penalti maksimum 2 dan hukuman diberi amaran serta mengikuti proses kaunseling kelompok. Contoh kepada kes ini adalah seperti lewat ke perhimpunan rasmi sekolah tanpa alasan munasabah , datang lewat ke sekolah , tidur dalam kelas semasa guru mengajar , berkeliaran dalam kawasan sekolah tanpa tujuan dan lain - lain. Di bawah peratauarn ini terdapat 2 jenis yang dianggap berat iaitu :
  1. Keluar dari kawasan sekolah tanpa kebenaran - 10 mata penalti ( hubungi ibubapa )
  2. Masuk dalam kawasan sekolah tanpa kebenaran - 10 mata penalti ( diminta keluar )
Kod 8.5 - Tingkah laku yang kurang sopan / biadap
Ia di ketogorikan dibawah SSDM B yang ada kaitan dengan unsur jenayah tetapi kes ringan. Ia membawa mata penalti 5 hingga 15 mata setiap kesalahan. Hukuman yang ditetapkan ialah amaran , rampas barang yg dibawa , panggil ibubapa dan proses kaunseling kelompok. Contoh kes ini :
  1. Menyimpan rokok dan pemetik api
  2. Tidak mengormati arahan guru
  3. Berbahasa kasar / kurang sopan dengan guru
  4. Berbahasa kasar sesama murid
Kod 8.6 - Tingkah laku pemusnah ( venderlism )
Di ketogorikan dibawah SSDM B yang ada unsur jenayah ringan. Ia membawa mata penalti minimum 2 dan maksimum 10 mata. Hukuman amaran dan denda serta mengikuti proses kaunseling. Antara kes di bawah ketogori ini :
  1. Merosakkan harta benda sekolah
  2. Merosakkan harta benda Guru Besar / Penolong Kanan / guru - guru
  3. Merosakkan harta benda kantin sekolah
  4. Merosakkan harta benda pelajar lain
  5. Menyalah gunakan peralatan sekolah
  6. Mengotorkan kawasan / bangunan sekolah
Kod 8.7 - Tingkah laku tidak jujur
Ia di ketogorikan di bawah SSDM C iaitu kes - kes ringan dan tidak berunsur jenayah. Ia membawa mata penalti maksimum 15 mata. Hukumannya ialah hubungi ibubapa berbincang dan mengikuti proses kaunseling. Antara kes dibawah ketogori ini :
  1. Menipu melibatkan wang
  2. Menipu yang melibatkan kepercayaan
  3. Menipu semasa peperiksaan
  4. Memalsukan keterangan rekod rasmi spt memadamkan markah dalam buku laporan
Kod 8.8 - Ponteng sekolah
Ia diketogorikan di bawah SSDM B iaitu kes berat tapi tidak ada unsur jenayah. Ia membawa mata penalti minimum 2 dan maksimum 10 bagi sekolah tidak berasrama. Hukuman amaran dan proses kaunseling. Contoh kes seperti :
  1. Ponteng kelas
  2. Ponteng perhimpunan
  3. Ponteng aktiviti luar bilik darjah - kokurikulum
  4. Ponteng ujian / peperiksaan tanpa alasan munasabah atau tanpa kebenaran pihak sekolah
  5. Ponteng program sekolah - kelas tambahan , kem motivasi , perkemahan 
Untuk menjamin program ini lancar dan menghasilkan kesan yang positif , perkara yang perlu diberikan penekanan :
  1. Menyebarkan maklumat kepada ibubapa pelajar supaya mereka faham akan sistem yang dijalankan oleh pihak sekolah dan dapat mengelakkan kontroversi
  2. Unit Hal Ehwal Murid , Unit Disiplin ( pengawas ) dan Unit Bimbingan dan kaunseling harus memainkan peranan yang positif dari aspek implimentasi
  3. Data - data yang terkumpul di umumkan kepada pelajar setiap minggu supaya mereka sedar akan situasi semasa tahap disiplin mereka.
  4. Maklumat juga di pamirkan pada papan kenyataan untuk tatapan umum - elakkan dari mencatatkan nama pelajar yang terlibat. Data yang perlu di umumkan  spt  bilangan kes mengikut pecahan , analisa peningkatan atau penurunan dan punca- punca peningkatan.
  5. Jika boleh data - data tersebut mengikut aras atau tahun. Contohnya tahun 1 , 2 , 3 ...... 

 
CONTOH KAD PENALTI PELAJAR
Bahagian hadapan menggandungi maklumat peribadi pelajar dan juga maklumat peribadi ibubapa pelajar. Kad ini dokumen SULIT oleh itu ia harus diurus dan disimpan ditempat yang selamat. Kerahsiaan penting dan rekod ini dikendalikan oleh guru disiplin , guru kelas dan guru mata pelajaran. Pelajar TIDAK dibenarkan melihat atau mengambil kad ini. Kad ini bersama dengan laporan siasatan guru disiplin berkaitan tentang sesuatu kes serta laporan dari kaunselor perlu di bawa ke Lembaga Tataterib apabila kes pelajar dibincangkan ( DIBICARAKAN )
Fail berkulit keras digunakan untuk menyimpan kad panelti pelajar mengikut kelas masing - masing. Ia ditempatkan dalam rak khas dan boleh ditempatkan dalam bilik guru untuk memudahkan guru mengambil dan membawa ke kelas pada bila - bila masa yang diperlukan. Fail ini harus dikembalikan semula ke tempat asal;nya apabila tamat waktu mengajar. Guru yang ditugaskan memasukkan data ke dalam pengkalan data SSDM menggunakan fail ini sebagai dokumen sokongan. Untuk memudahkan membuat rumusan adalah dicadangkan menggunakan 3 buah buku khas iaitu :
  1. SSDM A
  2. SSDM B
  3. SSDM C
Bilangan kes dan jumlah kes boleh didapati dengan mudah melalui buku ini dan analisa boleh dibuat untuk mendapatkan kesimpulan sama ada jumlah kes meningkat atau menurun serta jenisnya. Unit disiplin dan unit bimbingan & kaunseling boleh merangka program kaunseling kelompok sebagai tindakkan susulan. Faktor yg perlu dipertimbangkan semasa proses dilaksanakan adalah :
  1. Telus dalam proses implimentasi
  2. Bertindak adil dan saksama
  3. Hukuman berbentuk pengajaran
  4. Setiap kesalahan harus dibuktikan dan diberi peluang membela diri

Jumaat, 4 Mei 2012

CEMERLANG BERLANDASKAN AL -QURAN

Tip cemerlang berdasarkan Al -Quran terlalu banyak diterangkan melalui kitab tafsiran al -quran oleh itu saya ingin membincangan hanya 5 sahaja iaitu :
  1. Cemerlang berdasarkan syariat
  2. Cemerlang berdasarkan kualiti
  3. Cemerlang dengan mengawal emosi
  4. Cemerlang dengan cara berkomunikasi berkesan
  5. Cemerlang dengan cara pengurusan masa
CEMERLANG BERLANDASKAN SYARIAT 
Bahkan sesiapa yang mengarahkan dirinya kepada allah disamping beliau bersikap muhsin baginya ganjaran dari sisi tuhannya , tiada akan ketakutan keatasnya dan dia tidak akan berdukacita.
                                                                                                                            Al - Baqarah - ayat 112

Allah akan hanya menerima amal yang mempunyai 2 ciri utama ia itu ikhlas dan muhsin - muhsin bermaksud melakukan sesuatu berlandaskan agama. Iman Al - Ghazali membicarakan adab berusaha dan mencari kehidupan berlandaskan 7 perkara iaitu :
  1. Membaikan niat serta akidah pada peringkat awal iaitu diawal hendak melakukan sesuatu perbuatan yang yang baik.
  2. Memastikan tujuan berusaha adalah untuk menegakkan salah satu daripada tuntutan fardu khifayah
  3. Memastikan aktiviti dunia tidak menjadi penghalang aktiviti akhirat
  4. Memastikan zikir tidak dilupakan
  5. Memastikan diri tidak tengelam dalam berusaha - lalai dengan keindahan dan kesenangan dunia dan lupa tentang akhirat
  6. Memastikan diri tidak menjauhi perkara - perkara yang haram sahaja. Pastikan juga perkara - perkara yang berkaitan dengan syubahah dan meragukan .
Syariat adalah segala perbuatan berlandaskan ajaran agama seperti yang ditunjukkan oleh Rasullullah saw serta para sahabat beliau hinggalah samapai kepada kita pada hari ini. Konsepnya berusaha dan beramal serta bertawakal dalam apa jua tindakan seharian. Contohnya guru cemerlang berlandaskan syariat adalah guru yang :
  1. Menjaga dan mendidik pelajarnya serta dirinya terlebih dahulu sebelum menyebarkan kepada orang lain. Melaksanakan tanggungjawab dengan jujur , amanah serta bertimbangrasa. 
  2. Memerlukan kepakaran dalam bidang pedagogi dalam pendidikan dan berkongsi bersama dengan orang lain. Berlandaskan ilmu agama lebih diutamakan.
  3. Bersikap positif , proaktif , futuristik dan sentiasa berusaha membantu anak didiknya tanpa mengenal jemu.
  4. Berperanan memberi sumbangan dalam proses mengemilangkan sekolah dan masyarakat.
  5. Menghasilkan model pengajaran yang boleh dijadikan contoh teladan kepada orang lain.
  6. Melaksanakan tanggungjawab duniawi dan dalam masa yang sama tidak pula meninggalkan hak dan perintah allah.
Boleh dijadikan contoh teladan kepada orang lain serta sentiasa merendah diri walaupun ia berilmu dan berpengalaman. Insan cemerlang adalah insan terpilih yang boleh dijadikan teladan kepada pelajar , rakan sejawatan dan masyarakat. Cemerlang yang hakiki adalah untuk masuk syurga milik allah swt yang kekal abadi. Cemerlang jangka pendek adalah cemerlang duniawi. Saya selalu menyatakan bahawa guru mudah masuk syurga dan mudah pula masuk neraka. Ilmu yang bermunafaat yang diajarkan adalah saham keakhirat dan berterusan walaupun kita telah kembali menemui yang maha pencipta kita. Syarat utamanya adalah ikhlas dan niat kerana allah swt dan bukan untuk pujian maknusia. Mengajarkan ilmu yang salah akan ditanggung dosanya sehingga ke alam akhirat selagi orang itu mengamalkannya.

CEMERLANG BERLANDASKAN KUALITI
Dia lah ( Allah ) yang menjadikan kematian dan kehidupan agar Dia menguji siapakah antara mu yang lebih ihsan amalannya.
                                                                                                                     Al - Mulk ayat 2
Islam mementingkan kualiti yang berkaitan dengan proses dan prosidur melaksanakan sesuatu tanggungjawab atau perintah allah swt. Kualiti bermula dari dalam hati yang suci murni. Sesungguhnya allah swt tidak melihat rupa paras kamu dan tubuh jasad mu tapi allah melihat kepada hati - hati kamu. Konsep kualiti berpandukan al -quran dan sunnah adalah :
  1. Autoriti yang  tertinggi dalam kualiti adalah allah swt
  2. Kualiti bermula dari dalam - kebersihan hati adalah asas kualiti yang bersandarkan ikhlas serta jujur
  3. Kualiti perlu mengikut ukuran bukan dakwaan. Ukuran asasnya adalah syariat.
  4. Berkualiti setiap masa bukan sekali sekala - konsistan dalam melaksanakan  tanggungjawab bukan untuk mendapat pujian tetapi untuk mendapatkan keredoaan allah swt.
  5. Setiap orang adalah pemimpin sebagai khalifah allah yang diberi tanggungjawab beribadah dan bekerja. Beribadah dan bekerja harus dalam kualiti yang cemerlang. Cemerlang dunia dan cemerlang juga akhirat.
  6. Menilai sebelum dinilai - nilailah amal ibadat kita terlebih dahulu sebelum dinilai oleh orang lain. Penilai yang mutlak ialah allah swt. Sembahyanglah kamu sebelum kamu disembahyangak dan nilailah diri kamu sebelum kamu dinilai oleh allah swt.
  7. Berkualiti secara holoistik dan bukan untuk beberpada saat sahaja. Imam Muslim pernah menyatakan bahawa nabi berkata - tuhan ( allah ) menuntut ihsan ( keelokkan ) wujud dalam sesuatu perkara.
  8. Pengabaian konsep berkualiti akan merugikan dunia dan akhirat. Rugi dunia berbentuk kesempitan dan kepayahan dalam hidup. Rugi diakhirat merupakan azab yang pedih. Bekerja sambil lewa atau buat ada sahaja asalkan siap. Mencuri tulang menyebabkan rezeki yang diterima tidak bersih. Akibatnya tidak pernah cukup walaupun banyak  jika dibandingkan dengan orang lain ... sedikit tapi berkat.
Insan yang cemerlang sejati memiliki kualiti - kualiti berikut:
  1. Berwawasan dan mempunyai matlamat yang jelas iaitu selamat didunia dan selamat juga di akhirat.
  2. Sentiasa berusaha menambah ilmu dan tidak jemu mencari hingga ke akhir hayat. Mengamalkan ilmunya dan mengajarkan pula kepada orang lain.
  3. Sentiasa mencuba sesuatu yang baru demi kemajuan diri dan orang lain
  4. Bertanggungjawab melaksanakan amanah yang diberi serta menghasilkan kualiti kerja yang baik
  5. Tahu akan kelemahan dan kekuatan dalaman dirinya dan sentiasa berusaha meningkatkannya sepanjang masa.
  6. Berkualiti dalam usaha menunaikan hak dirinya , keluarganya , anak didiknya dan tidak lupa hak allah swt
  7. Tutur katanya sedap digengar , wajahnya sedap mata memandang dan seronok bersahabat dengannya
  8. Tidak mudah kecewa dan sentiasa berikhtiar mencari jalan penyelesaian jika menghadapi kesukaran dan tidak memindahkan tanggungjawab tersebut kepada orang lain.
  9. Diakui akan kebolehan atau keistimewaan yang dimilikinya. Jika diberi pengiktirafan , tidak ada kata - kata kurang manis terhapatnya. Dia memang layak ......
  10. Sedia menerima tanggungjawab yang diberi ..... tidak pernah mengelak. Mencubanya terlebih dahulu dengan sebaik mungkin
  11. Ilmu dan pengalamannya amat luas  .... bersedia berkongsi pengalam dan ilmunya dengan orang lain
  12. Tidak mudah membangga diri walaupun disanjung dan dipuji. 
  13. Segala tugas yang diberi sentiasa siap dalam masa yang ditetapkan dan tidah mudah menangguhkan kerjanya.
  14. Memunafaatkan masa dan kesempatan yang diberi sepenuhnya
  15. Sentiasa memohon kepada allah supaya dipermudahkan segala urusannya dan lidahnya sentiasa mengingati allah swt
  16. Berkeupayaan membimbing dan memotivasikan orang lain dan tidak pernah cemburu dengan kejayaan orang lain
  17. Redo menerima keputusan yang telah ditetapkan kepada dirinya walaupun kadang kala pahit. Selalu ingat bahawa semuanya datang dari allah .... dan kepada allah jua harus dikembalikan
  18. Personalitinya selalu menjadi sebutan dan dijadikan contoh teladan
  19. Sentiasa berusaha memikir dan berusaha  memajukan organisasi tempatnya mencari rezeki dan melaksanakan dengan jujur mserta ikhlas
  20. Sentiasa memegang syariat dalam menjalankan tugas harianya. Jiwanya murni dan hatinya lembut serta mudah menghulurkan bantuan bila diperlukan. 
  21. Sentiasa cuba memenohi tuntutan orang lain dan sentiasa memegang prinsip untuk tidak mengecewakan orang lain walaupun kadang - kadang pahit  dan sukar.
  22. Merasai sesuatu kekurangan atau ketidak keselesaan semasa ketiadaannya.
CEMERLANG DENGAN MENGAWAL EMOSI
Mereka menafkahkan harta benda mereka ketika senang atau pun susah . mereka juga mampu mengawal perasaan marah dan mereka juga suka kesalahan orang lain.

                                                                                                         Surah Ali Imran - ayat 134
Emosi yang dianurehakan Allah bukan untuk diletupkan tetapi untuk dikawal supaya ia dapat disalurkan pada tempat yang betul. Mereka yang mampu mengawal emosi mampu mengawal suanana / keadaan. Mereka yang bersifat begini disegani dan dihormati. Kesemua adalah ramuan menuju kecemerlangan. Apabila kita marah , sebutlah nama allah berulang - ulang kali dan jika perlu diamlah untuk seketika. Peringatkan diri kita inilah saatnya kita akan tergelincir menjadi orang yang bodoh apabila kita tidak mampu mengawal diri.  Di dalam Ihya Ulumuddin - Imam Al - Ghazali menyatakan : Ketika perasaan marah berkobar ia boleh diubati dengan azimat ilmu dan amal.

Ayat di atas menerangkan ciri - ciri orang yang bertaqwa , ramai yang gagal berlaku adil disebabkan oleh ledakkan perasaan marah yang tidak terkawal. Punca keganasan adalah dari perasaan marah yang tidak dapat dibendung. Orang yang gagah bukanlah orang yang mampu menewaskan lawannya tetapi orang yang gagah adalah orang yang mampu mengawal kemarahannya. Dialah orang yang cemerlang. Orang yang mampu mengawal perasaan marah :
  1. Orang yang mampu mengawal diri sendiri untuk tunduk kepada allah dan menuju ke syurga.
  2. Orang yang gagah dan cemerlang
  3. Dihormati dan di segani
  4. Orang yang mampu mengawal suasana atau keadaan pada ketika itu
  5. Mampu membuat pertimbangan yang adil dan saksama
  6. Menghalang terputusnya siratulrahim. Akibat marah mungkin membawa perasaan dendam atau tidak bertegur sapa dan juga mungkin boleh menyebabkan kematian.
Abu Darda salah seorang sahabat nabi pernah menyoal nabi - Ya Rasulullah tunjukkan kepada ku amalan yang akan membawa aku ke syurga ?.. Nabi menjawab - Janganlah engkau marah. Hadith ini dilaporkan oleh Imam Thabrani. Kita perlu marah tapi dalam keadaan terkawal dan ia dinamakan marah yang baik serta perlu dalam kehidupan. Marah yang terkawal akan dapat :Memelihara maruah diri dan keluarga. Mempertahankan maruah diri dan keluarga perlu dan hukum wajib dilakukan.
  1. Memelihara agama dan hukum allah
  2. Memelihara maruah saudaranya lebih - lebih lagi saudara seagama
  3. Memelihara kesihatan dirinya - marah yg tak terkawal mudah mendapat penyakit jantung dan darah tinggi
  4. Dihormati , disenangi dan disegani
Marah boleh dikawal dengan beberapa cara , antaranya :
  1. Mengingatkan diri bahawa betapa sayangnya allah kepada kita apabila kita tidak marah yang tak terkawal
  2. Memfokuskan fikiran kepada akhirat , takut nanti oleh kerana marah tak terkawal jatuh kepada perbuatan zalim - berdosa
  3. Mengingatkan diri kesan negatif terhadap diri apabila marah yang melampau
  4. Mengingatkan diri betapa buruknya rupa kita apabila kita sedang marah
  5. Mencari punca kemarahan dan cuba merawatnya
  6. Menyalurkan tenaga marah kepada perbuatan lain yang lebih bermunafaat. Contohnya mengambil wuduk 
  7. Meninggalkan tempat atau suasana yang menjadi punca kemarahan
  8. Berbaik sangka dan tidak bersangka buruk terhadap orang lain
  9. Mendiamkan diri , memejamkan mata dan mengosongkan minda
  10. Beri kemaafan kepada orang yang kita marah
CEMERLANG DENGAN CARA BERKOMUNIKASI BERKESAN
Allah yang maha pengasih. Dia mengajar Quran. Dia juga mencipta insan. Dan mengajar mereka tentang ai - bayan ( percakapan ) 
                                                                                                        Ar - Rahman : ayat 3 - 4
Komunikasi penting untuk menyatakan kebenaran. Ia juga penting untuk berinteraksi dengan orang lain , oleh itu komunikasi berkesan penting untuk kecemerlangan. Menyebut sesuatu perkara dengan jelas dan terang supaya tidak berlaku salah tafsir. Bercakap dengan wajah yang senyum yang boleh menjadikan suasana lebih harmoni. Gunakan perkataan yang melambangkan tawaduk - merendah diri dan ingatlah perkataan yang datang dari hati akan masuk ke hati juga akhirnya. Sebaliknya perkataan yang keluar dari mulut hanya akan sampai ke telingga sahaja. Imam Baihaqi ada menyatakan bahawa : nabi berkata - berbahagialah mereka yang menahan percakapan yang lebih dari lidahnya dan mengeluarkan simpanan yang lebih dari hartanya. Semasa berkomunikasi kita perlu mengambil berat beberapa adab yang perlu kita amalkan. Adab - adab tersebut :
  1. Sentiasa bercakap benar - surah al - Ahzab ayat 70 - wahai orang - orang yang beriman , bertaqwalah kamu kepada allah dan bercakaplah perkara yang benar. Tiga perkara yang boleh menyebabkan seseorang itu munafik - apabila dia bercakap dia berdusta , apabila dia berjanji dia memungkiri janjinya dan apabila dia diberi kepercayaan , dia mengkhianati kepercayaan itu walaupn dia berpuasa , bersolat dan mendakwa dirinya muslim.
  2. Menjauhi tutur kata yang haram seperti mengumpat , maki hamun , mencela dan menabur fitnah. Surah al - Hujurat ayat 12 - dan janganlah kamu mengumpat antara satu sama lain. Orang mukmin bukalah seorang yang suka mengutuk.
  3. Menjauhi perbantahan dalam perbincangan kerana ia melambangkan keperibadianyang lemah. Abu Darda pernah berkata - cukuplah dosa bagimu bahawa kamu suka berbantah - bantah dengan orang lain.
  4. Berfikir sebelum bercakap. Nabi pernah berkata - dan janganlah kamu berbicara dengan satu perbicaraan yang akan menyebabkan kamu terpaksa meminta maaf besok - hadith diriwayatkan oleh Imam Ibn Majah
  5. Mengamalkan apa yang dikatakan. Allah berfirman dalam surah as - saff ayat 2 - wahai orang - orang yg beriman , mengapa kamu katakan apa yang kamu tidak kerjakan. Ayat mudahnya adalah kata tak serupa bikin. Bijak berkata - kata tapi tak pernah melakukannya. Pandai berlakun dihadapan orang lain dan menganggap bahawa dia bijak atau interlek.
  6. Berlembut dalam mengeluarkan tutur kata dan bukan menengking , mengherdik dan menyergah. Allah berfirman dalam surah Ali Imran ayat 159 - Dengan rahmat daripada allah , kamu lemah lembut dengan mereka. Jika kamu bersikap keras lagi berhati kasar sudah pasti mereka menjauhkan diri dari mu.
  7. Menggunakan bahasa yang mudah difahami.
  8. Menjadikan komunikasi sebagai alat mengajak manusia kepada kebenaran.
CEMERLANG MELALUI PENGURUSAN MASA


Demi masa , Sesungguhnya manusia itu benar - benar barada dalam kerugian kecuali orang - orang yang beriman dan mengejakan amal soleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapkan kesabaran.

                                                                                                            Surah Al - Asr - ayat 1 - 3
Kecemerlangan memerlukan masa , dalam islam masa itu bukan emas tetapi nyawa dan kehidupan. Manusia yang tidak mahir menguruskan masa sebenarnya seperti mereka tidak menghargai hidup serta nyawanya. Suhuf  Nabi Ibrahim as terdapat beberapa kaedah umum aspek pengurusan masa yang efektif. Dalam suhuf tersebut masa dibahagikan kepada 4 iaitu :
  1. Sesaat untuk bermunajat kepada allah swt
  2. Sesaat untuk muhasabah diri
  3. Sesaat untuk bertafakur tentang penciptaan allah
  4. Sesaat untuk mencari keperluan makan minum
Selain daripada 4 perkara tersebut orang - orang yang berakal waras hendaklah juga menggunakan masa itu untuk perkara - perkara berikut :
  1. Mencari bekalan untuk ke akhirat
  2. Mencari bekalan untuk hidup didunia
  3. Bersuka - suka dalam perkara yang tidak mengharamkan
Orang - orang yang waras hendaklah peka terhadap suasana zamannya , berhati - hati dalam melakukan tindakan serta sentiasa menjaga lidahnya. Dalam surah al - mukminun ayat 3 - Di antara sifat - sifat orang mukmin yang berjaya adalah , mereka berpaling dari melakukan perkara - perkara yang sia -sia. Imam Mujahid menyatakan beliau mendengar sahabat Abdullah bin Abas berkata - Ada 5 perkara yang amat beliau sukai melebihi kessukaannya terhadap kuda yang dihadiahkan kepadanya. Lima perkara itu :
  1. Tidak berkata - kata dalam perkara yang tidak bermanfaat
  2. Tidak bertengkar dengan orang yang penyantun dan orang yang soleh
  3. Tidak berkata - kata tentang seseorang sahabat dengan perkataan yang kita sendiri tidak suka ia diperkatakan terhadap kita
  4. Bergaul dengan kawan - kawan dengan cara kita sendiri suka semasa digauli
  5. Melakukan sesuatu dengan penuh sedar bahawa perbuatan itu akan di balas sama ada baik mahu pun buruk
Kita harus meluangkan sedikit masa untuk berdoa , berzikir , bersembahyang , bertafakur , melakukan muhasabah diri dan menggilap hatinya. Dalam kitab Ilya Ulumuddin , Imam Al - Ghazali berkata - modal bagi sesorang hamba allah ialah waktunya. Masa 24 jam yang allah berikan itu aibarat seperti hadiah yang amat bernilai. Ia diberikan sama rata kepada setiap orang , orang yang berjaya dan cemerlang adalah orang yang dapat mengisi masa 24 jam itu dengan perkara - perkara yang bermunafaat. Masa yang berlalu dan di sia - siakan merupakan kerugian yang amat besar dan tidak boleh diganti. 

Anne McGee Cooper menggariskan 13 tip pengurusan masa yang efektif. antaranya :
  1. Laburkan masa untuk merancang - gagal merancang bermaksud merancang untuk gagal
  2. Tentukan matlamat
  3. Tentukan keutamaan
  4. Buat senarai perkara yang perlu dilakukan setiap hari
  5. Bersikap fleksibel dalam perancangan harian
  6. Tentukan masa produktif kita  - iaitu pusingan biologi dirinya
  7. Lakukan perkara yang betul
  8. Hapuskan kerja - kerja yang mendesak. Kerja yang perlu diberi keutamaan adalah kerja yang penting dan bukan kerja yang mendesak
  9. Ketepikan tugas secara bijak - berikan tumpuan kepada perkara - perkara yang penting dan buang perkara - perkara yang remeh
  10. Jangan jadi sang sempurna - Hanya allah swt jua yang sempurna jadi lakukan dengan sebaik mungin dan jauhi perkara - perkara was - was atau meragukan
  11. Hancurkan sikap suka menangguhkan kerja - kerja yang ditangguhkan atas sebab yang kurang munasabah ibarat telah mengengkari amanah yang dipertanggungjawabkan kepadanya
  12. Belajar untuk berkata tidak - katakan tidak terhadap ajakkan atau jemputan yang tidak penting dengan hormat supaya tidak menyinggung orang lain
  13. Anugerahi diri kita sendiri - apabila kita berjaya melakukan sesuatu kerja dengan baik , maka jangan lupa kita menghadiahkan untuk diri kita. Hadiah mungin bercuti bersama keluarga , makan malam ditempat yang istimewa bersama keluarga .... dan lain - lain


             ....................  inshaallah 3 lagi akan disambung dalam masa terdekat  ..............

12 AMALAN HARIAN PELAJAR CEMERLANG

Apakah yang dimaksudkan dengan perkataan cemerlang ?. atau Apakah itu cemerlang ?. Menurut Kamus Dewan ( Edisi Baru ) cemerlang bermaksud bersinar dengan terang sekali , berkilauan , gilang - gemilang , kejayaan atau keputusan yang baik. Mengapakah pelajar di katakan cemerlang ?. Mereka dikatakan cemerlang kerana mereka melepasi piawaian yang ditetapkan  ke atas mereka. Penilaian dan piwaian yang ditetapkan itu mungkin Pep. UPSR / PMR / SPM atau peperiksaan yang lebih tinggi lagi. Kecemerlangan bermula dari dalam hati yang berasaskan ledakan Iman dan takwa yang mampu mengubah dunia dan isinya.

Untuk cemerlang kita perlu menguasai ilmu dan hikmat. Kemana sahaja kita pergi bawalah buku bersama. Apbila buku sentiasa mendampingi kita maka senanglah kita hendak mendampinginya. Pastikan ada ilmu baru yang kita perolehi setiap hari. Hati memerlukan ilmu dan hikmah agar dengannya nafsu dan marah dapat dikekang untuk melaksanakan perkara - perkara yang bermunafaat. Orang yang kurang berjaya atau gagal berpunca daripada perbuatan melakukan amalan harian yang tidak bermunafaat , lalai , leka dan tidak menghargai masa. Mereka mudah terpengaruh dengan elemen - elemen yang negatif dan seronok melakukannya , malahan bangga berbuat demikian.  Bagaimana pula amalan pelajar yang cemerlang ?. Terdapat beberapa amalan yang dapat meningkatkan disiplin diri dan berjaya mencapai kecemerlangan. Pelajar yang cemerlang mempunyai tahap kecekalan dan komitmen yang tinggi dan sentiasa melakukan amalan - amalan berikut :
  1. Menentukan matlamat kerja dengan jelas dan hidup dengannya - sasaran
  2. Menyediakan jadual harian yang praktikal dan mudah diikuti - Jadual belajar
  3. Bertekat dan bersabar - azam yang kuat
  4. Pengurusan masa
  5. Istiqamah dengan jadual harian
  6. Tidak mudah kecewa
  7. Berdoa
  8. Belajar dari kejayaan dan kegagalan orang lain
  9. Mementingkan kesenangan masa panjang
  10. Memikirkan pengorbanan ibubapa / penjaga serta keluarga
  11. Mencari rakan berdisiplin
  12. Sedikit tapi berterusan
MATLAMAT YANG JELAS
Anda perlu menetapkan apakah kebolehan atau matlamat yang anda harapkan daripada sesuatu usaha yang sedang atau akan dilakukan. Contohnya pada akhir tahun 6 , saya ingin mendapat 5 A dalam peperiksaan UPSR. Untuk mencapai matlamat itu anda perlukan refleksi diri dan menganalisa kekuatan dan kelemahan diri. Setiap insan mempunyai kebolehan dan keistimewaan yang tersendiri yang mungkin tidak ada pada orang lain. Oleh itu :
  1. Kekuatan diri yang dimiliki dikekalkan dan dipertingkatkan
  2. Kelemahan diri diperbaiki dari masa ke semasa
Matllamat yang hendak dicapai memerlukan pengorbanan dan komitmen yang tinggi , bak kata orang susah dahulu senang kemudian atau kesenangan itu tidak akan datang menggolek.

JADUAL HARIAN
Jadual berkait rapat dengan masa dan masa yang ada harus dihayati dan dimunafaatkan selagi masih ada kesempatan oleh itu jadual yang kita lakukan yang menjadi kerangka kerja setiap hari haruslah praktikal dan seronok dengan gaya hidup kita. Berjanjilah dihadapan jadual itu dan pada diri sendiri bahawa  anda  akan patuh dan anda akan buat sendiri. Jadual yang baik bersifat anjal yang bermaksud ia boleh diubahsuai. Anda harus mengamalkan disiplin hidup berjadual. Kitar hidup kita berasaskan masa dan kita diberikan masa 24 jam sehari untuk melakukan pelbagai perkara yang berfaedah atau yang merugikan. Terpulanglah kepada kematangan akal kita untuk memikirkannya. Allah swt ada menyatakan bahawa - demi masa manusia itu sentiasa berada dalam keadaan kerugian kecuali orang - orang yang berakal dan beramal soleh. Apakah kegunaan jadual itu ?. Jawapanya jadual itu :
  1. Sebagai garis panduan dalam melakukan aktiviti dalam kehidupan seharian. Jika seorang pelajar , dia menggunakan jadual itu untuk menguruskan masa belajar.
  2. Mendidik kita menggunakan masa dengan gaya hidup yang berkualiti
  3. Membentuk disiplin diri yang patuh kepada peraturan
BERTEKAD DAN BERSABAR
Bertekat bermaksud melakukan sesuatu dengan hati yang kental dan bersabar melakukannya supaya terhindar dari kegagalan atau kesilapan. Slogan seperti saya boleh! . melambangkan kekuatan diri yang kental dan tidak mudah mengalah. Pastikan apa yang kita lakukan itu selesai dan bukan hanya sekerat jalan sahaja. 

PENGURUSAN MASA
Menguruskan masa merupakan tugasan yang sukar dan mencabar tapi dapat dilakukan dengan jaya. Lakukan sesuatu perkara itu dalam masa yang ditetapkan dan jangan sekali - kali ditangguhkan tanpa alasan yang sangat penting. Pastikan keutamaan dalam melakukan sesuatu tugasan itu dari aspek kepentingannya dan berikan masa yang sesuai untuknya. Masa yang berlalu tidak dapat diganti dan ia berlalu mungkin membawa keuntungan atau kerugian. Kita harus bijak menggunakan masa dan kesempatan yang diberi. Masa tidak menunggu kita tapi kita yang menanti masa. Inilah yang dikatakan bijak mengambil peluang atau kesempatan yang ada. Ingatlah jangan sampai masa itu nanti menyoal kita semula apabila sampai masanya. 

ISTIQAMAH DENGAN JADUAL
Peganglah janji dan tepatilah janji yang kita buat. Berikrarlah pada diri sendiri untuk mematuhinya. Jangan jadi jadual dibuat tapi tidak mematuhinya. Orang yang berjaya sentiasa mematuhi jadual yang dilakukannya dengan penuh semangat dan keazaman yang tinggi. Jadualnya cantik tapi perlaksanaannya gagal maka tidak ada makna pada jadual itu. 

TIDAK MUDAH KECEWA
Orang yang lemah cepat dan mudah merasa kecewa tatapi orang yang kuat dan kental hatinya tidak mudah mengalah. Jangan bawa kegagalan masa silam menyukarkan perjalanan menuju kejayaan. Orang memiliki iman yang kuat dan teguh tidak mudah putus asa dan kecewa. Kegagalan sekali tidak bererti kita gagal untuk selama - lamanya. Untuk mengelakkan kita dari kecewa :
  1. Teguhkan iman dan ingatlah bahawa tidak ada manusia yang dilahirkan dengan kekecewaan
  2. Kegagalan kali pertama mendidik kita menjadi matang
  3. Jangan buat sasaran yang tidak mampu kita lakukan atau kita capai
  4. Ingatlah bahawa sebarang kesulitan itu ada jalan penyelesaiannya
  5. Ingatlah bahawa Allah swt sentiasa bersama orang yang melakukan kebaikan

BERDOA
Kunci kejayaan itu terletak pada doa , amal dan bertawakal kepada yang maha adil , bijaksana dan tempat menggantungkan segala harapan. Tidak ada doa yang ditolak oleh allah swt bezanya antara cepat atau lambat sahaja. Cepat atau lambat itu tentu ada sebabnya. Amalkan doa - doa yang mustajab dan yang diajarkan oleh Rasullullah saw. Setiap perbuatan yang kita lakukan itu harus disandarkan / bergantung kepada niat dan niat itu ibarat doa.

BELAJAR DARI KEJAYAAN DAN KEGAGALAN ORANG LAIN
Yang baik dijadikan teladan dan yang buruk jadikan sempadan oleh itu kajilah dan hayatilah kejayaan atau kegagalan orang lain sebagi contoh ikutan. Tentu ada rahsia disebalik kejayaan mereka , itulah yang perlu kita kaji , adakah kita mampu melakukannya. Baca dan kajilah riwayat atau perjalanan hidup mereka. Biasanya mereka menempuhi kesusahan terlebih dahulu sebelum menempa kejayaan.

PENTINGKAN KEUNTUNGAN JANGKA PANJANG
Hindarkan dahulu keseronokan jangka pendek yang boleh menyebabkan kita menanggis atau meratap pada masa depan kerana gagal dalam hidup. Berkorbanlah sedikit demi kejayaan dan kegemilangan masa depan. Tidak ada ruginya jika kita berbuat demikian dan keseronokan yang ada tidak akan kehabisan tapi peluang yang datang mungkin sekali sahaja dalam kehidupan. Jangan lepaskan peluang itu dan jangan sia - siakan kehidupan kita. 

FIKIRKAN PENGORBANAN IBUBAPA
Ingatlah dan hayatilah setiap sen wang yang ibubapa kita laburkan untuk kita bersekolah tapi akhirnya kita bayar dengan kegagalan. Mereka bekerja keras mencari wang untuk menyara perbelanjaan kita di sekolah setiap hari , begitu juga dengan setiap suap nasik yang masuk ke dalam perut kita adalah penat lelah mereka. Darah yang mengalir dalam tubuh badan kita adalah hasil dari usaha mereka. Mereka tidak mengharapkan balasan keran itu adalah tanggungjawab dan amanah mereka. Adakah kita bertanggungjawab pada diri kita sendiri ?. Tugas utama kita pergi ke sekolah ialah untuk belajar dan bukan membuang masa atau mengabaikan tanggungjawab kita. Kita tidak jujur dan amanah jika kita gagal menunaikan amanah yang diberi .... gagal menunaikan amanah bererti kita telah melakukan dosa kepada diri sendiri dan juga kepada ibubapa kita.

RAKAN BERDISIPLIN
Kita harus bijak mencari rakan dan jangan biarkan diri kita diheret ke jalan kegagalan. Jika begitu kita harus menyalahkan diri kita sendiri dan bukan orang lain. Mungkin terdapat ramai kawan untuk ketawa tapi tidak ada rakan yang snggup menanggis bersama kita semasa kita menghadapi kegagalan. Siapakah rakan yang berdisiplin ?. 
  1. Rakan yang sentiasa memikirkan kejayaan masa depan
  2. Mempunyai budi pekerti yang baik atau akhlak mulia
  3. Boleh dijadikan contoh atau dorongan untuk kita berusaha bersungguh - sungguh
  4. Tahu akan tanggungjawabnya dan sentiasa menunaikannya
  5. Tidak suka mengabaikan masa dan melakukan perkara - perkara yang tidak berfaedah
  6. Seronok kita memandang wajahnya yang bersinar
SEDIKIT TAPI BERTERUSAN
Biarlah hari ini anda berjaya menjawab satu soalan sahaja tapi anda benar - benar faham dan menguasai soalan tersebut. Fikirkan lah kualiti dan bukan kuantiti. Allah swt lebih suka sesuatu amal perbuatan yang kita lakukan itu walaupun sedikit tapi sentiasa berterusan. Tidak ada gunanya jika kita buat banyak tapi tidak berkualiti dan tidak berterusan. Janganlah menjadi unta yang membawa beban tetapi ia tidak tahu apa yang dibawa oleh itu jadilah sang kancil walaupun kecil tetapi bijak. Perbuatan atau amalan yang kita lakukan secara berterusan itu akan :
  1. Menghasilkan bekas atau kesan dalam minda kita untuk jangka panjang
  2. Fakta yang dibaca akan terus kekal kerana ia dilakukan berulang - ulang kali
  3. Mendidik kita supaya menjadi seorang yang berdisiplin
Selain daripada 12 perkara tersebut cuba juga amalkan :
  1. Menunaikan hak allah - tidak meninggalkan solat tanpa sebab
  2. Niat terlebih dahulu melakukan perkara tersebut
  3. Mengambil wuduk sebelum memulakan proses ulangkaji
  4. Menghadap kiblat semasa mengulangkaji pelajaran
  5. Sentiasa taat kepada ibubapa dan guru - guru supaya ilmu yang diberi berkat
  6. Sentiasa meminta ibubapa mendoakan kejayaan kita
  7. Jangan minta ibubapa mengeluarkan kata - kata yang kurang baik terhadap kita kata - kata mereka itu ibarat doa dan penutup pintu hati kita
  8. Sentiasa mengamalkan makanan yang baik kepada kesihatan khasnya untuk minda. Elakkan makanan yang kurang berkhasiat.
  9. Jujur dan ikhlas pada diri sendiri
  10. Sentiasa mengamalkan solat hajat dan berterusan
  11. Luangkan sedikit masa untuk keperluan diri
  12. Luangkan sedikit masa untuk mengaji Al - Quran.