Ahad, 24 Mac 2013

PENCERAPAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN GURU

PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BERKESAN

Pengajaran dan pemvelajaran guru yang berkesan akan ditentukan melalui pencerapan guru oleh Guru Besar / Pengetua dan pentadbir ( Penolong Kanan ) . Pencerapan dilakukan 2 kali dalam setahun dengan menggunakan Borang Pencerapan Pembelajaran dan Pengajaran Guru - SKPM 2010.

PENCERAPAN PEMBELAJARAN  DAN PENGAJARAN GURU

NAMA GURU :………………………………….. NO KP ……………………………….
NAMA SEKOLAH   ............................................................................................................                                          KOD SEKOLAH ……………                               TARIKH ……………….......................
MATA PELAJARAN …………………………...  MASA ……………………….............. 
KELAS  ………………..                                        BILANAGAN MURID ……................

    NO
ASPEK

ASPEK

KRITERIA KRITIKAL
  SKOR
   1 - 6
4.1
 Penglibatan Murid
  Penglibatan aktif murid membolehkan
  berlakunya pembelajaran berkesan

4.2
 Penguasaan Pembelajaran Murid
  Penguasaan pembelajaran selaras
  dengan objektif yang ditetapkan

4.3
 Hasil kerja Murid
  Hasil kerja murid yang berkualiti 
  dapat  mengukuhkan pembelajaran

4.4
 Perancangan Dan Persediaan   
 Guru
  Perancangan dan persediaan yang 
  rapimeningkatkan keberkesanan  
  pengajaran

4.5
 Kaedah Penyampaian
  Kaedah penyampaian yang sesuai 
  meningkatkan pencapaian objektif 
  pengajaran

4.6
 Kemahiran Komunikasi
  Komunikasi berkesan memudahkan  
  pemahaman dan menggalakkan 
  pembelajaran murid

4.7
 Penggunaan Sumber Pendidikan
  Penggunaan sumber pendidikan yang 
  berkesan membantu mengukuhkan    
  pembelajaran murid

4.8
 Penilaian
  Penilaian yang berterusan
  meningkatkan keberkesanan  
  pembelajaran dan pengajaran

4.9
 Teknik Penyoalan
  Teknik penyoalan yang berkesan 
  meningkatkan pemahaman murid

4.10
 Penguasaan Isi Kandungan
  Penguasaan isi kandungan yang 
  mendalam membolehkan pelajaran 
  disampaikan dengan yakin , jelas dan 
  tepat

4.11
 Penguasaan Kelas
  Penguasaan kelas yang cekap 
  mewujudkan suasana yang kondusif 
  untuk keberkesanan pembelajaran 
  dan pengajaran

4.12
 Amalan Profesionalisme   
 Keguruan
  Pematuhan ektika kerja dan amalan 
  nilai yang positif mewujudkan 
  keyakinan dan kepercayaan murid 
  terhadap guru


                                               

                  Jumlah skor Diperolehi



    Skor Min ( Jumlah skor / 12 )



    Peratus Pencapaian ( min – 1 / 5 x 
    100 )



    Taraf Pencapaian



ULASAN SELEPAS PENCERAPAN


        I.            Kekuatan Guru











      II.            Kelemahan Guru













   III.            Cadangan Penambahbaikan ( Jika berkaitan )


















  Tandatanga 

……………………………………..    Nama Pencerap : ……………………………………



Tandatangan guru yang dicerap : ………………………………………………


 SANGAT LEMAH

LEMAH

MEMUASKAN

HARAPAN

BAIK

CEMERLANG
0 – 18%
20 – 39%
40 – 59%
60 – 79%
80 – 89%
90 – 100%


Pembelajaran dan pengajaran guru harus mematuhi 12 elemen yang ditetapkan. Sekurang - kurangnya 10 elemen harus mendapat skor 6 dan 2 elemen mendapat skor 5 = Jumlah skor 70 dan min = 5.8 manakala peratusnya = 5.6 - 1 = 4.6 / 5 x 100 = 92%. Untuk mendapatkan pencapian cemerlang  guru harus :

1. Penglibatan murid dalam kelas harus aktif dan terkawal yang mana pengajaran dan pembelajaran berpusatkan murid  dengan menggunakan kaedah pengajaran didik hibur , aktiviti kumpulan , persembahan / lakukan , bacaan berirama dll .
2.  Penguasaan pembelajaran murid dilihat kepada objektif pengajaran yang ditetapkan dalam RPH
3. Hasil kerja murid dilihat daripada semakan buku latihan pelajar yang disemak oleh guru dan ada pembetulan
4.  Perancangan dan persediaan guru dilihat dari penyediaan RPH yg mengikut format std kssr yang tersusun , ada menyediakan bahan bantuan pengajaran untuk topik itu. Bahan bantuan pengajaran tak perlu cangih tapi sesuai dan  berkesan .
5. Kaedah penyampaian merujuk kepada teknik pengajaran yang digunakan , suara guru dan keyakinan dalam  penyampaian   isi pengajaran .
6. Kemahiran komunikasi - wujud komunikasi 2 hala guru murid dan wujudnya suasana erat dan mesra . pelajar tidak  merasa tertekan atau menjadi pasif.
7. Penggunaan sumber pendidikan - merujuk kepada bahan bantuan pengajaran yang digunakan
8. Penilaian - merujuk kepada soalan yg diajukan oleh guru kepada pelajar dalam proses pembelajaran dan pengajaran. Solan harus jelas , mudah difahami , menyeluruh , tersusun dari mudah kepada yg lebih susah serta memberi masa  kepada  pelajar untuk menjawab.
 9. Penguasaan isi kandungan pengajaran - guru yakin akan isi pengajaran yang hendak disampaikan
10.Penguasaan kelas - dilihat pada aspek pengurusan kelas diperingkat awal , kelas bersih , tersusun dan terurus supaya   pengajaran berada dalam situasi yang kondusif. Guru harus berkeupayaan mengawal keseluruhan proses pengajaran.  Suasana kelas yang aktif , beritma , menyeronokkan dan pelajar nampak ceria mengikut pengajaran guru. Kelas tak  semestinya sunyi sepi atau menjadi pasif.

ALAT BANTU MENGAJAR - ABM


Alat bantuan mengajar TIDAK semestinya cangih dan memadailah dengan menggunakan sumber yang sedia ada kerana TIDAK semua sekolah mempunyai kemudahan teknologi pendidikan terkini yang cangih . Guru boleh menyediakan alat bantuan mengajar atas usaha sendiri dan berdasarkan keupayaan kelas pelajar yang dipertanggungjawabkan.



Ciri - ciri alat bantuan mengajar yang baik adalah :
1. Sesuai dengan prestasi kelas yang diajar
2. Besar dan jelas kelihatan oleh semua pelajar
3. Pemilihan warna dan perkataan yang boleh menarik perhatian pelajar
4. Berkesan untuk membantu meningkatkan kefahaman pelajar untuk memahami topik yang diajar
5. Dilakukan dengan teknik yang betul dan guru mahir menggunakannya supaya proses pengajaran berjalan 
    lancar


PENGAJARAN BERPUSATKAN PELAJAR - LAKUNAN



Pelajar yang melaksanakan proses pengajaran pada masa itu dan guru bertindak sebagai pemudah cara. Gabungan penggunaan alat bantuan mengajar dan aktiviti yang dijalankan oleh pelajar dapat menarik dan menyeronokan proses pengajaran. Teknik didik hibur amat berkesan jika dapat dilaksanakan dengan betul seperti nyanyian , lakukan dan aktiviti kumpulan.

Pelajar diberikan peranan untuk melakunkan aktiviti yang dirancang. Kawalan dan pengurusan kelas amat penting pada ketika aktiviti persembahan pelajar sedang dijalankan. Wujudnya ritma dalam proses pengajaran.


LATIHAN DALAM KUMPULAN

Pelajar boleh melakukan aktiviti dalam kumpulan yang dirancang oleh guru kerana proses ini dapat membantu pelajar menghayati dan menjiwai isi pengajaran yang dirancang . Membentuk pengajaran  berasaskan belajar kesilapan melalui pengalaman.
Kesannya :
1. Pelajar akan berlumba - lumba untuk melakukan 
    yang terbaik untuk kumpulan mereka.
2. Membentuk daya saing yang positif dan sentiasa 
    bersemangat.





Ini merupakan proses pengajaran yang berkesan dan proses pengajaran TIDAK semestinya berlaku dalam kelas . Ia boleh dijalankan dalam bilik - bilik khas yang disediakan kerana ia akan memberikan pengalaman baru kepada mereka.

PERANCANGAN STRATEGIK - PROGRAM LINUS



NKRA
MELUASKAN AKSES KEPADA PENDIDIKAN BERKUALITI DAN BERKEMAMPUAN
JADUAL 1
Sub-NKRA
LITERASI DAN NUMERASI (LINUS)
JPS/SJK-PS/01
SEKTOR/PPD
PEJABAT PELAJARAN DAERAH GOMBAK
UNIT/BIDANG
SEKTOR PENGURUSAN AKADEMIK


BIDANG/FUNGSI

ISU-ISU
STRATEGIK
MATLAMAT
STRATEGIK
OBJEKTIF
KPI
SASARAN
STRATEGI*
(INITIATIVES)
TOV
2011
2012
2013
    Pengurusan 
    Kurikulum
 Murid tahap 1   
   yang tidak 
   menguasai 
  kemahiran 
   LINUS 
  (Literasi dan 
   Numerasi) 
   adalah tinggi.
 Semua murid 
     tahap 1 
  menguasai 
  kemahiran 
  Literasi dan 
  Numerasi
  Guru-guru  
  LINUS 
 berkemahir
 an dalam  
 melaksanak
 Pengajaran  
 Pembelajar
 an LINUS.
 Peratus 
  murid 
  yang menguasai kemahiran  
  Literasi 
  dan Numerasi
Literasi
88.47
100%
100%
100%
  ST 1 :    
  Meningkatkan 
  kemahiran  P & 
  P untuk guru-
  guru LINUS.

  ST 2 :
  Meningkatkan
  kemahiran 
 membina Bahan
 Bantu Mengajar
 untuk guru-guru
 LINUS.

  ST 3 :
  Melaksanakan
  pemantauan 
  terhadap
  P & P guru-
  guru LINUS 
  secara
  berterusan


Numerasi
95.35
100%
100%
100%
 Bilangan 
 guru yang menguasai pedagogi dalam P&P LINUS
Literasi




Numerasi

67
134
201
201


PELAN TAKTIKAL
TAHUN 2013
 NKRA
  MELUASKAN AKSES KEPADA PENDIDIKAN BERKUALITI
  DAN BERKEMAMPUAN
JADUAL 2
Sub-NKRA
  LITERASI DAN NUMERASI (LINUS)
JPS/SJKPS/02
SEKTOR/PPD
  PEJABAT PELAJARAN DAERAH GOMBAK
UNIT/BIDANG
  SEKTOR PENGURUSAN AKADEMIK
STRATEGI 
  STRATEGI 1 :  Melaksanakan kursus dan bengkel P & P untuk guru-guru LINUS.
OBJEKTIF
  Guru-guru LINUS berkemahiran dalam melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran
  LINUS.



Bil
Program/Projek
Tanggungjawab
Tempoh/ hari
Kos/Sumber
Output
KPI(Sasaran)
Pelan Kontigensi
1.
Kursus LINUS untuk guru-guru LINUS  Tahap 1 (Modul Linus)
Pegawai Bahasa
Pegawai Sains dan Matematik serta
FasiLINUS
3 hari 2 malam
OS 29000
OS 21000
OS 24000
Guru  memahami modul dan berkemahiran dalam P&P di akhir kursus
seramai 134 orang guru literasi dan numerasi dapat memahami modul.
 Bimbingan daripada FasiLINUS secara individu atau berkelompok
 2.
Bengkel  Pengajaran dan Pembelajaran LINUS Berkesan untuk Guru-guru LINUS Tahap 1
(P & P)
Pegawai Bahasa
Pegawai Sains dan Matematik serta FasiLINUS
    2 hari X 4 kali
   ( mengikut zon )
OS 29000
S2 24000
OS 21000
Guru yang berkemahiran dalam P&P LINUS
 134 orang guru literasi dan numerasi berkemahiran dalam P&P LINUS

Rakaman micro Teaching P&P Berkesan dari Guru-guru Cemerlang.
3.
Bengkel  Menghasilkan Panduan Rancangan Pelajaran Tahunan dan Rancangan Pelajaran Harian Peringkat Daerah
Pegawai Bahasa
Pegawai Sains dan Matematik serta FasiLINUS
2 hari
( Mengikut zon )
4  zon
OS 29000
OS 24000
OS 21000
Rancangan Pelajaran Tahunan dan Rancangan Pelajaran Harian yang standard
seramai 134 orang guru literasi dan numerasi dapat membina rancangan Pelajaran Tahunan dan rancangan Harian
Penyebaran contoh Rancangan Pelajaran Harian dan Rancangan Tahunan LINUS

PELAN TAKTIKAL
TAHUN 2011
NKRA
MELUASKAN AKSES KEPADA PENDIDIKAN BERKUALITI DAN BERKEMAMPUAN
JADUAL 2
Sub-NKRA
LITERASI DAN NUMERASI (LINUS)
JPS/SJKPS/02
SEKTOR/PPD
PEJABAT PELAJARAN DAERAH GOMBAK
UNIT/BIDANG
SEKTOR PENGURUSAN AKADEMIK
STRATEGI 
STRATEGI 2 :  Meningkatkan kemahiran membina Bahan Bantu Mengajar guru-guru LINUS.
OBJEKTIF
Guru-guru LINUS berkemahiran dalam melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran LINUS.




Bil
Program/Projek
Tanggungjawab
Tempoh/ hari
Kos/Sumber
Output
KPI(Sasaran)
Pelan Kontigensi
1.
Pemantauan Pengurusan dan Pemantauan P & P LINUS
PPPD Bahasa
PPPD Sains dan Matematik
Serta FasiLINUS
Sepanjang tahun
OS 21000
P&P guru LINUS berkesan
100% guru yang dipantau menjalankan P&P dengan berkesan
Soal selidik dan maklum balas pemantauan oleh Guru Besar/Pentadbir
2.
Mesyuarat Penyelarasan Jadual Pemantauan dan Menganalisis dapatan pemantauan
PPPD Bahasa
PPPD Sains dan Matematik
serta FasiLINUS
Setiap bulan
OS 29000
OS 21000
OS 24000
-Jadual pemantauan
- Laporan pemantauan
-Analisis pemantauan bulanan
Semua sekolah daerah Gombak akan dipantau sekurang-kurangnya sekali setahun.
Dapatan Pemantauan kepada sekolah



LAPORAN TAHUNAN PRESTASI PELAKSANAAN TAHUNAN
TAHUN 2011
SEKTOR
PENGURUSAN AKADEMIK
JADUAL 4
PT/PKD/200/170/2008/50
BIDANG
LITERASI DAN NUMERASI (LINUS)
MATLAMAT
SEMUA MURID TAHAP 1 MENGUASAI KEMAHIRAN LITERASI DAN NUMERASI
OBJEKTIF
KPI
PRESTASI
ULASAN
Sasaran
Pencapaian Sebenar

Pentadbir Sekolah berkeupayaan mengurus program LINUS di Sekolah dengan  berkesan.

Guru yang berkemahiran dalam melaksanakan pembelajaran dan pengajaran.

Murid Kohort 1 dapat menguasai 100% kemahiran Literasi dan Numerasi, manakala murid kohort 2 dapat menguasai sekurang-kurangnya 90% kemahiran Literasi dan Numerasi.



Indikator Akhir
(Lag) :
Keputusan Saringan Literasi dan Numerasi

Indikator Awal
(Lead) :
Keputusan Saringan Literasi dan Numerasi






Literasi Kohort 1
100% murid menguasai

Literasi Kohort 2
95% Murid menguasai.

Literasi Kohort 3
90% Murid menguasai.


Numerasi Kohort 1
100 % murid menguasai.

Numerasi Kohort 2
95% Murid menguasai

Numerasi Kohort 2
90% Murid menguasai


Literasi Kohort 1 98.53% murid menguasai

Literasi Kohort 2
93.91% murid menguasai

Literasi Kohort 3
TB

Numerasi Kohort 1
99.48% murid menguasai

Numerasi Kohort 2
97.54%  murid menguasai

Numerasi Kohort 3
TB

Data pada 31 November 2011 berdasarkan Saringan 6 Kohort 1 dan Saringan 3 Kohort 2