SEKOLAH KEBANGSAAN TAMAN BUKIT INDAH
INDEK PETUNJUK KEMAJUAN - KPI INDEK
PERANCANGAN STRATEGIK DAN PERANCANGAN TEKTIKAL
PENGURUSAN SESI PETANG 2013 - 2015
ANALISA PERSEKITARAN TOW / COW METRIK – BIDANG / UNIT : PENGURUSAN
SESI PETANG
( S ) KEKUATAN
S1. Hubungan erat antara guru
guru dengan pentadbir sekolah
S2. Hubungan erat antara
ibubapa dan PIBG dengan pentadbir sekolah
S3. Perancangan yang kondusif
dan berjaya
S4. Kemudahan prasarana
yang lengkap , ceria dan kondusif |
( W ) KELEMAHAN
W1. Kekurangan guru opsyen
Bahasa Melayu
W2. Budaya guru baru dari
sekolah lain , daerah atau negeri lain
W3. Komitmen segelintir guru
yang kurang produktif
W4. Tiada dana khusus untuk
mengendalikan
program
tertentu |
|
( O ) PELUANG
O1. Kepercayaan dan
keyakinan ibubapa terhadap guru – guru dan pentadbir sekolah yang tinggi
O2. Adunan pengalaman guru –
guru dan ibubapa pelajar yang mantap
O3. Persekitaran luaran yang
boleh meransang peningkatan prestasi pelajar |
STRATEGI SO
1.Sistem penyaluran maklumat
yang komprehensif – Blog
dan Facebook
2. Membina jaringan kepakaran
antara pentadbir dengan
ibubapa khasnya Program
Linus dan kssr
3. Merancang program yang
komprehensif dan
bersistematik
berdasarkan
situasi semasa
|
STRATEGI WO
1. Merancang keperluan guru
untuk kegunaan sesi petang
secara maksimum dan
memaklumkan dalam
mesyuarat pentadbiran
2. Mengadakan taklimat dan
orientasi guru baru , ibubapa
serta
pelajar baru
3. Menyediakan kertas kerja
untuk kewangan |
(C ) CABARAN
C1. Harapan tinggi ibubapa
terhadap pencapaian akademik anak – anak mereka
C2. Banyak terdapat program
baru kementerian yang diperkenalkan dan memerlukan kemahiran atau kepakaran yang tinggi.
C3. Perkembangan teknologi
dalam system pendidikan kini memerlukan tuntuta yang tinggi
C4.Pengurusan yang telus dan
produktif |
STRATEGI SC
1. Meningkatkan pencapaian
prestasi akademik dari aspek
kualiti dan kuantiti dalam
peperiksaan
dalaman
2. Membina jaringan yang
efektif dengan pihak – pihak
yang
berkepentingan
terutama dengan JU
Daerah
dan Guru Cemerlang
|
STRATEGI WC
1. Mengadakan sesi taklimat
bersama ibubapa pelajar baru
berkaitan dengan program
Linus dan kssr
2. Mendapatkan maklumat dari
sumber internet untuk
disalurkan kepada ibubapa dan pihak lain yang berkepentingan
3. Mengamalkan konsep
kekeluargaan dalam segala
aspek pengurusan
dan tidak
membina tembok
pemisah
|
(C ) CABARAN
C1. Harapan tinggi ibubapa
terhadap pencapaian akademik anak – anak mereka
C2. Banyak terdapat program
baru kementerian yang diperkenalkan dan memerlukan kemahiran atau kepakaran yang tinggi.
C3.Perkembangan teknologi
dalam system pendidikan kini memerlukan tuntutan yang tinggi
C4.Pengurusan yang telus dan
produktif |
STRATEGI SC
1.Meningkatkan pencapaian
prestasi akademik dari aspek
kualiti dan kuantiti dalam
peperiksaan
dalaman
2.Membina jaringan yang efektif
dengan pihak – pihak yang
berkepentingan terutama
dengan JU
Daerah dan Guru
Cemerlang
|
STRATEGI WC
1. Mengadakan sesi taklimat
bersama ibubapa pelajar baru
berkaitandengan program
Linus dan kssr
2. Mendapatkan maklumat dari
sumber internet untuk
disalurkan kepada
ibubapa dan pihak lain
yang
berkepentingan
3. Mengamalkan konsep
kekeluargaan dalam segala
aspek pengurusan
dan
tidak membina tembok
pemisah
|
PENILAIAN STRATEGI TERBAIK
BIL
|
STRATEGI YANG TELAH DIJANA
|
1
|
ST1 - Program kssr / pbs
|
2
|
ST2 - Program Linus Literasi dan Numerasi
|
3
|
ST3 - Program Literasi Bahasa Inggeris
|
4
|
ST4 - Program Pemulihan Linus Tegar
|
5
|
ST5 - Program Tasmek – JQAF
|
6
|
ST6 - Program Kem Bestari Solat
|
7
|
ST7 - Program Solat Berjemaah
|
8
|
ST8 - Program Solat Jumaat
|
9
|
ST9 - Program Tansisi Pelajar tahun 1
|
10
|
ST10 - Program Orientasi Pelajar Tahun 1
|
11
|
ST11 - Program Sahsiah Ku
Gemilang
|
ANALISA PEMILIHAN STRATEGI BERDASARKAN PEMBERAT
KRITERIA PEMILIHAN
|
ST1
|
ST2
|
ST3
|
ST4
|
ST5
|
ST6
|
ST7
|
ST8
|
ST9
|
ST10
|
ST11
|
1. Tahap kesukaran
proses
|
5
|
5
|
5
|
5
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
2. Kopetensi staf yang
bertanggungjawab
|
4
|
4
|
5
|
5
|
3
|
4
|
3
|
4
|
4
|
4
|
3
|
3. Sumber kewangan
|
2
|
2
|
2
|
4
|
3
|
4
|
3
|
4
|
4
|
4
|
2
|
4. Kemudahan
infrastruktur
|
4
|
4
|
4
|
4
|
3
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
5. Andaian keupayaan
mengatasi halangan
|
4
|
4
|
2
|
4
|
3
|
4
|
3
|
4
|
4
|
4
|
3
|
6. Andaian hasil yang
dijangkakan -
objektif , matlamat
|
5
|
4
|
2
|
4
|
3
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
3
|
7. Akur / kepatuhan
mandat / arahan
|
4
|
4
|
4
|
4
|
3
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
8. Rekod
Keberkesanan
|
4
|
4
|
2
|
4
|
3
|
4
|
3
|
3
|
4
|
4
|
3
|
9. Kesesuaian dengan
persekitaran terkini
|
4
|
4
|
3
|
4
|
3
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
Jumlah skor
|
36
|
31
|
29
|
38
|
28
|
36
|
32
|
35
|
36
|
36
|
30
|
Ulasan
|
2
|
7
|
10
|
1
|
11
|
3
|
9
|
6
|
4
|
5
|
8
|
SENARAI STRATEGI MENGIKUT KEUTAMAAN
KEUTAMAAN
|
STRATEGI
YANG DIJANA
|
1
|
ST4 - Program Pemulihan
Linus Tegar
|
2
|
ST1 - Program Kurikulum
Standart Sekolah Rendah dan Pentaksiran
Berasaskan Sekolah
|
3
|
ST6 - Kem Bestari Solat
|
4
|
ST9 - Program Transisi
Pelajar Tahun 1
|
5
|
ST10 - Program Orientasi
Pelajar Tahun 1
|
6
|
ST8 - Program Solat Jumaat
|
7
|
ST2 - Program Linus
Literasi dan Numerasi
|
8
|
ST11 - Program Sahsiah Ku Gemilang
|
9
|
ST7 - Program Solat
Berjemaah
|
10
|
ST3 - Program Literasi
Bahasa Inggeris
|
11
|
ST5 - Program Tasmek
|
PELAN STRATEGIK 2013 , 2014 DAN 2015
SESI PETANG
SEKOLAH KEBANGSAAN TAMAN BUKIT INDAH
NKRA : Meluaskan
Akses kepada pendidikan yang berkualiti dan berkemampuan
Sub – NKRA : PraSekolah / LINUS / Sekolah
Berprestasi Tinggi / Tawaran Baru
Isu
|
Masalah
|
Matlamat
|
Strategi
|
Indicator
Pencapaian
|
TOV
|
2013
|
2014
|
2015
|
Budaya
kerja |
Anggaran 5%
tak mencapai tahap |
Mengurangkan
peratusan |
Memantau dan
beri teguran & Bimbingan |
Berjaya
|
90%
|
95%
|
95%
|
95%
|
Ketelusan
Pengurusan
|
Sukar
membuat keputusan |
Kes atau
program terganggu |
Berdasarkan
situasi semasa |
Berkesan
|
90%
|
95%
|
95%
|
95%
|
Disiplin
Pelajar |
Anggaran
10% kerap melakukan kesalahan |
Mengurankan
peratusan |
Memantapkan
unit disiplin dan kaunseling |
Berkesan
|
90%
|
95%
|
95%
|
95%
|
Linus dan
Linus Tegar
|
Pelajar baru -
Pelajar dari
sekolah lain |
Mencapai KPI
yg ditetapkan |
Memantapkan
program sedia ada |
Berjaya
|
90%
|
95%
|
95%
|
95%
|
Program Kssr / pbs
|
Kemudahan
bilik operasi |
Kelancaran
operasi dan pengurusan |
Menggunakan
kemudahan sedia ada |
Mencapai
KPI
|
95%
|
95%
|
95%
|
95%
|
Linus BI
|
Program baru
|
Mencapai KPI
|
Mendapatkan
maklumat berkaitan |
Belum
Uji
|
-
|
90%
|
95%
|
95%
|
PELAN TEKTIKAL 2013 , 2014 DAN 2015
SESI PETANG
SEKOLAH KEBANGSAAN TAMAN BUKIT INDAH
NKRA : Meluaskan
Akses kepada pendidikan yang berkualiti dan berkemampuan
Sub – NKRA : PraSekolah / LINUS / Sekolah
Berprestasi Tinggi / Tawaran Baru
BIL
|
PROGRAM
|
OBJEKTIF
|
TANGGUNG
JAWAB
|
TEMPOH
|
KOS
|
INDI
KATOR
|
TOV
|
ETR
|
1
|
ST1
|
Mencapai KPI
sasaran |
Guru Besar
Barisan
Pentadbir |
Sepanjang
tahun
|
-
|
Berjaya
|
85%
|
90%
|
2
|
ST2
|
Mencapai KPI
sasaran |
Guru Besar
Barisan
Pentadbir |
Sepanjang
tahun
|
-
|
Berjaya
|
85%
|
90%
|
3
|
ST3
|
Mencapai KPI
sasaran |
Guru Besar
Barisan
Pentadbir |
Sepanjang
tahun
|
-
|
Berjaya
|
85%
|
90%
|
4
|
ST4
|
Mencapai KPI
sasaran |
Guru Besar
Barisan
Pentadbir |
Sepanjang
tahun
|
-
|
Berjaya
|
85%
|
90%
|
5
|
ST5
|
Mencapai KPI
sasaran |
Guru Besar
Barisan
Pentadbir |
Sepanjang
tahun
|
-
|
Berjaya
|
85%
|
90%
|
6
|
ST6
|
Mencapai KPI
sasaran |
Guru Besar
Barisan
Pentadbir |
2 kali
setahun |
-
|
Berjaya
|
85%
|
90%
|
7
|
ST7
|
Mencapai KPI
sasaran |
Guru Besar
Barisan
Pentadbir |
Sepanjang
tahun
|
-
|
Berjaya
|
85%
|
90%
|
8
|
ST8
|
Mencapai KPI
sasaran |
Guru Besar
Barisan
Pentadbir |
Sepanjang
tahun
|
-
|
Berjaya
|
85%
|
90%
|
9
|
ST9
|
Mencapai KPI
sasaran |
Guru Besar
Barisan
Pentadbir |
2 minggu
|
-
|
Berjaya
|
85%
|
90%
|
10
|
ST10
|
Mencapai KPI
sasaran |
Guru Besar
Barisan
Pentadbir |
1 hari
|
-
|
Berjaya
|
85%
|
90%
|
11
|
ST11
|
Mencapai KPI
sasaran |
Guru Besar
Barisan
Pentadbir |
1 minggu
|
-
|
Belum
uji
|
-
|
90%
|
PELAN TINDAKAN – PROGRAM KSSR / PBS
SEKOLAH : SEKOLAH KEBANGSAAN TAMAN BUKIT INDAH AMPANG , SELANGOR
DARUL EHSAN
SESI : PETANG
NAMA GURU BESAR : PN. JAMILAH BT ABD. RAHMAN
NAMA PENOLONG KANAN : EN. MOHD. YUSOF B. HAMZAH ( GPK 1 ) , EN.
ISHAK B. OSMAN ( GPK PETANG )
BIL
|
MESYUARAT / PROSES KERJA
|
TINDAKAN YANG DIAMBIL
|
1
|
16hb. Nov 2012.
|
1. Membentangkan laporan pencapaian pelajar tahun 1
dan 2 Program
kssr / pbs – Penilaian Akhir
Tahun
2012.
2. Mengenalpasti kelemahan dan menyediakan pelan
tindakan untuk
tahun2013 supaya wujud
peningkatan
prestasi pelajar khasnya pelajar tahun 2 –
subjek teras.
|
2
|
9hb. Nov 2012.
|
1. Hari Anugerah Kecemerlangan Akademik – Pelajar
terbanyak band
6 , pelajar terbanyak band
5 dan
terbaik dalam kelas serta aliran.
2. Menetapkan syarat penerima anugerah dan katogeri
anugerah
3. Menyediakan senarai penerima anugerah
|
3
|
Mesyuarat pertama – Ajk Pbs
Peringkat Sekolah |
1. Penubuhan Ajk bagi tahun 2013
2. Menentukan hala tuju dan perancangan tahun 2013
3. Menentukan keperluan guru – standart kurikulum ,
standart
prestasi dan eviden yg akan
digunakan
sebagai instrument penilaian.
|
4
|
Mesyuarat ke 2 – Feb / Mac
|
1. Memastikan semua guru tahun 1 , 2 dan 3 memiliki
bahan
keperluan pengendalian kssr / pbs
2. Memastikan guru memiliki Fail Showcase guru mata
pelajaran
3. Memastikan guru kelas tahun 1 khasnya menyediakan
Fail
Peribadi pelajar
4. Memastikan bilik operasi kssr tahun 3 disediakan dan
memindahkan Fail peribadi pelajar tahun
1 ke tahun 2
dan tahun 2 ke tahun 3
|
5
|
Mesyuarat ke 3 – Mei / Jun
|
1. Postmoten data pencapaian prestasi pelajar pertengahan
tahun
dan mengesan kelemahan
untuk penambahbaikan
2. Perancang untuk memberikan Sijil dan Lencanan
Cemerlang Band 6
, Band 5 pertengahan
tahun sebagi
motivasi pelajar
|
6
|
Mesyuarat ke 4 – Okt / Nov
|
1. Postmotem data pencapaian prestasi pelajar Penilaian
Akhir
tahun untuk penyampaian Sijil
KecemerlanganAkademik Akhir Tahun dan mengesan
kelemahan untuk
penambahbaikan
2. Perancangan Hari Anugerah Kecemerlangan
3. Perancangan Hari Orientasi pelajar tahun 1 dan taklimat
pentadbir kepada ibubapa pelajar tahun 1
– kssr
4. Perancangan untuk menyediakan ruang dan pamiran kssr
/ pbs ,
linus dan Pemulihan
|
PROGRAM PENINGKATAN PRESTASI PELAJAR KSSR / PBS
SEKTOR : PENGURUSAN AKADEMIK SASARAN
BIDANG
PENINGKATAN
|
OBJEKTIF
|
KPI
|
JUN
2013
|
JUN
2014
|
JUN
2015
|
NOV
2013
|
NOV
2014
|
NOV
2015
|
Subjek Teras
Bahasa Melayu
Bahasa Inggeris
Matematik
Dunia Sains Tek.
PI / PM
|
Meningkatkan
bilangan pelajar melepasi tahap pencapaian sekurang kurangnya band 3 |
Peratus 100%
Bilangan
T 1 - 320
T 2 - 275
T 3 - 301
|
80%
256/320
220/275
241/301
|
85%
272/320
234/275
256/301
|
90%
288/320
248/275
271/301
|
85%
272/320
234/275
256/301
|
90%
288/320
248/275
271/301
|
90%
288/320
248/275
271/301
|
Subjek bukan teras
Pend. Seni Visual
Pend. Jasmani
Pend. Kesihatan
|
Meningkatkan
bilangan pelajar melepasi tahap pencapaian sekurang kurangnya band 3 |
Peratus 100%
Bilangan
T 1 - 320
T 2 - 275
T 3 - 301
|
95%
304/320
261/275
286/301
|
95%
304/320
261/275
286/301
|
98%
314/320
270/275
295/301
|
98%
314/320
270/275
295/301
|
98%
314/320
270/275
295/301
|
98%
314/320
270/275
295/301
|
Subjek bertema
Dunia Muzik
|
Meningkatkan
bilangan pelajar melepasi tahap pencapaian sekurang kurangnya band 3 |
Peratus 100%
Bilangan
T 1 - 320
T 2 - 275
T 3 - 301
|
95%
304/320
261/275
286/301
|
95%
304/320
261/275
286/301
|
95%
304/320
261/275
286/301
|
95%
304/320
261/275
286/301
|
95%
304/320
261/275
286/301
|
95%
304/320
261/275
286/301
|
Subjek
bertema
Dunia Muzik
|
Meningkatkan
bilangan pelajar melepasi tahap pencapaian sekurang kurangnya band 3 |
Peratus
: 100%
Bilangan
T 1 - 320
T 2 - 275
T 3 - 301
|
95%
304/320
261/275
286/301
|
95%
304/320
261/275
286/301
|
95%
304/320
261/275
286/301
|
95%
304/320
261/275
286/301
|
95%
304/320
261/275
286/301
|
95%
304/320
261/275
286/301
|
Subjek
bahasa
Bahasa
Arab |
Meningkatkan
bilangan pelajar melepasi tahap pencapaian sekurang kurangnya band 3 |
Peratus
: 100%
Bilangan
T 1 - 288
T 2 - 247 T 3 - 291 |
80%
230/288
198/247
233/291
|
80%
230/288
198/247
233/291
|
80%
230/288
198/247
233/291
|
85%
245/288
210/247
247/291
|
85%
245/288
210/247
247/291
|
85%
245/288
210/247
247/291
|
HUBUNGAN ANTARA
ISU STRATEGIK , MATLAMAT STRATEGIK , OBJEKTIF , KPI DAN SASARAN
SEKTOR : KURIKULUM – KSSR / PBS 2013 , 2014 DAN 2015
|
SUB. UNIT : PENGURUSAN KSSR / SPPBS
|
BIDANG
|
ISU STRATEGIK
|
MATLAMAT
STRATEGIK
|
OBJEKTIF
|
KPI
|
TOV
|
2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
Tahun 1
Tahun 2
Tahun 3
|
Peningkatan kelulusan semua mata pelajaran kssr
|
Memastikan objektif tercapai
|
Meningkatkan penguasaan pencapaian sekurang kurangnya band 3
|
Peratus
100
Bilangan
T 1 - 320
T 2 - 275
T 3 - 301
|
80%
256
220
241
|
80%
256
220
241
|
85%
272
234
256
|
90%
288
248
271
|
90%
288
246
271
|
Subjek Teras
Bah. Melayu
Bah. Inggeris
Matematik
Dunia Sains
PI / PM
|
1.Penguasaan
pelajar
tahun 1
belum di uji
2.Pencapaian
pelajar
tahun 3
2013 di beri
penekanan
3.Penguasaan
pelajar
tahun 2
|
1.Memastikan
pelajar
tahun 1 –
2013
mencapai
KPI
2. Tumpuan
khusus kpd
pencapaian
pelajar
tahun 3
|
Meningkatkan penguasaan pencapaian sekurang kurangnya band 3
|
Peratus
100
Bilangan
T 1 - 320
T 2 - 275
T 3 - 301
|
80%
256
220
241
|
80%
256
220
241
|
85%
272
234
256
|
90%
288
248
271
|
90%
288
248
271
|
ANALISA SWOT – PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH DAN KURIKULUM
STANDART SEKOLAH RENDAH
SEKOLAH RENDAH KEBANGSAAN TAMAN BUKIT INDAH , AMPANG , SELANGOR DE
KEKUATAN
|
KELEMAHAN
|
PELUANG
|
ANCAMAN
|
1. Program dan aktiviti
di jalankan mengikut
perancangan
|
- Pelajar TIDAK sedar
bahawa mereka
sentiasa di nilai
setiap
masa
|
- Kerjasama yg erat
antara pihak
pengurusan sekolah
dgn ibubapa pelajar
|
- Ada segelintiran
ibubapa yg masih
kurang faham
dan
masih tebal dgn exm
oriented
|
2. Penyusunan semula
pelajar tahun 1 -
2013 dapat
membantu
kecemerlangan
program
|
- Pelajar kurang
memberikan tumpuan
semasa p & p kerana
mereka menganggap
TIDAK ada peperiksaan
|
- Sekolah memiliki
Jenama
yg baik
maka ia menjadi
daya tarikan
ibubapa
|
- Di anggarkan 5 –
10%
pelajar terabai
khasnya 2 kelas
bawahan kerana
kurang bantuan dari
ibubapa di rumah
|
3. Kumpulan guru
berpengalaman dan
terlatih kssr
|
- Guru guru tahun 3 masih
baru dalam program
kssr kerana kali pertama
diperkenalkan dan
kursus telah diberikan
|
- Rekod penguasaan
pelajar khasnya
tahun 1
yg baik ke
tahun 2 mencapai
sasaran 80%
|
|
4. Kemudahan
prasarana yg
mencukupi dan
kondusif
|
- Rekod penguasaan
pelajar tahun 2 yg
akan naik ke tahun
3 juga baik iaitu
lebih dari 75%
|
5. Pentadbir sentiasa peka
dan mengambil berat
tentang prestasi program
| |||
6. Lebih daripada 90%
ibubapa pelajar
memahami
program
|
JADUAL : PELAN OPERASIPELAN OPERASI – PERTENGAHAN TAHUN
NAMA PROJEK : LENCANA CEMERLANG BAND 5 / 6 DAN SIJIL CEMERLANG
RASIONAL : Memastikan pelajar dapat meningkatkan prestasi dengan
memberikan pengiktirafan atas kecemerlangan mereka
OBJEKTIF : Meningkatkan
prestasi kelulusan semua mata pelajaran sekurang kurangnya 85% Band 3
TARIKH : Januari hingga
Jun
BIL
|
PROSES KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
STATUS PELAN
|
1
|
Mesyuarat AJK PBS Peringkat Sekolah
Tetapkan tarikh
Bincang kos / sumber aktiviti
|
Guru Besar
Penolong Kanan 1
Penolong Kanan Petang
AJK PBS Peringkat Sekolah
Setiausaha PBS
Semua guru guru tahun 1 , 2 dan 3
|
1 hari
Dari masa ke semasa
|
Pentadbir dan semua ajk yang terlibat
|
2
|
Mesyuarat Penyelarasan pemilihan penerima anugerah lencana dan
sijil
|
GPK 1
GPK Petang
S/ U PBS
Penyelaras tahun 1 , 2 dan 3
|
1 hari
|
Pentadbir dan semua ajk yang terlibat
|
3
|
Hari Penyampaian Anugerah
|
Guru Besar
Semua ajk perlaksana
|
1 hari
|
Pentadbir dan semua ajk yang terlibat
|
PELAN TINDAKAN PROGRAM LINUS – LITERASI DAN NUMERASI
SEKOLAH : SEKOLAH KEBANGSAAN TAMAN BUKIT INDAH , AMPANG , SELANGOR
DARUL EHSAN
SESI : PETANG
NAMA GURU BESAR : PN. JAMILAH BT. ABD. RAHMAN
NAMA PENOLONG KANAN : EN. MOHD. YUSOF B. HAMZAH ( GPK 1 ) EN. ISHAK
B. OSMAN ( GPK PETANG )
BIL
|
MESYUARAT / PROSES KERJA
|
TINDAKAN YANG DIAMBIL
|
1
|
11 hb. Jan 2013 – Minggu ke 2
Transisi |
Ujian Dignostik Bahasa Melayu , Matematik dan Bahasa
Inggeris akan di laksanakan kepada semua pelajar tahun 1 untuk menilai keupayaan mereka sebelum meneruskan pelajaran tahun 1 sepenuhnya |
2
|
16hb. Jan 2013.
|
1.
Mengasingkan pelajar mengikut
keupayaan selepas
Ujian Dignostik
Bahasa Melayu
, Matematik dan Bahasa Inggeris
Dijalankan semasa Minggu Transisi selama 2 minggu. Pelajar Linus TEGAR kelas Pemulihan dan pelajar LINUS dalam kelas Impian dan Prograsif untuk dibimbing selama 3 bulan sebelum Ujian Saringan Pertama
2.
Program Linus , Pemulihan dan
Program kssr akan
bermula sepenuhnya sehimgga ujian saringan pertama pada bulan Mac 2013 |
2
|
17hb. Jan 2013.
|
1.
Memaklumkan kepada ibubapa pelajar
berkaitan dengan kelas mereka yang baru selepas saringan dan akan kekal
hingga akhir tahun
|
PROGRAM : PROGRAM PENINGKATAN PRESTASI PELAJAR LINUS LITERASI DAN
NUMERASI
|
SEKTOR : PENGURUSAN AKADEMIK
|
BIDANG
PENINGKATAN
|
OBJEKTIF
|
KPI
|
SARINGAN
|
SARINGAN
|
SARINGAN
|
PERTAMA
|
KE
DUA
|
KE
TIGA
|
|||
Akademik
|
Mengurangkan bilangan pelajar Linus dan Linus Tegar
|
Peratus
Bilangan
Tahun 1 – 320
-
Literasi BM
-
Literasi BI
-
Numerasi
Tahun 2 – 275
-
Linus Literasi –
22 / 275
-
Linus Numerasi – 19 / 275
Tahun 3 – 301
-
Linus Literasi –
2 / 301
-
Linus Literasi
Tegar –
1 / 301
-
Linus Numerasi -
Tiada |
85%
48
/ 320
48
/ 320
48
/ 320
50% 11 / 275
8
/ 275
50%
1
/ 301
1 /
301
-
|
90%
32
/ 320
32
/ 320
32
/ 320
50% 5 / 275
4
/ 275
50%
-
-
-
-
|
95%
16
/ 320
16
/ 320
16
/ 320
50% 2 / 275
2
/ 275
-
-
-
-
-
|
JADUAL : PELAN OPERASI
PELAN OPERASI 1
NAMA PROJEK : Celik Huruf
RASIONAL : Memastikan
pelajar dapat mengenal huruf dan dapat meningkatkan penguasaan
membaca
membaca
OBJEKTIF :
Mengurangkan peratus dan bilangan pelajar Linus dan Linus Tegar Literasi Bahasa
Melayu
Melayu
TEMPOH : Januari
hingga November
KUMPULAN SASARAN : Semua pelajar tahun 1 . Linus Literasi tahun 2 ,
Linus Literasi tahun 3 dan Linus Tegar tahun 3
BIL
|
PROSES KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
STATUS PELAN
|
1
|
Mesyuarat AJK Linus
Tetapkan tarikh
Bincang kos / sumber aktiviti
|
Guru Besar
Penolong Kanan 1
Penolong Kanan Petang
AJK PBS Peringkat Sekolah
Setiausaha PBS
Semua guru 1 , 2 dan 3
|
1 hari
Dari masa ke semasa
|
Pentadbir dan semua ajk yang terlibat
|
2
|
Surat Menyurat Jemputan AJK ke mesyuarat
|
Penyelaras linus tahun 1 , 2 dan 3
|
1 minggu sebelum tarikh mesyuarat
|
|
3
|
Penyediaan Jadual untuk guru menjalankan aktiviti
|
Penyelaras Linus Literasi dan Numerasi
|
Sebelum mesyuarat
|
Borang maklumat
|
4
|
Penyediaan tempat mesyuarat
|
Penyelaras Linus
|
2 hari sebelum mesyuarat
|
Bilik Operasi Pemulihan
|
5
|
Perbincangan aktiviti tahunan
|
Semua guru Bahasa Melayu , matematik dan Bahasa Inggeris – Ajk
Panitia mata pelajaran
|
Untuk tahun 2013
|
Rancangan / Program tahunan Panitia mata pelajaran
|
6
|
Penyediaan lembaran kerja KSSR / LINUS
|
Semua guru mata pelajaran – BM , BI dan MATHS
|
Januari hingga November
|
Lembaran kerja / evidens
|
7
|
Perlaksanaan
|
Ketua Panitia yang terlibat dan guru guru mata pelajaran
|
Januari hingga November
|
Ketua Panitia
Penyelaras Linus
Penyelaras kssr
Guru Pemulihan
|
ANALISIS SWOT – LINUS LITERASI DAN NUMERASI
SEKOLAH KEBANGSAAN TAMAN BUKIT INDAH , AMPANG , SELANGOR DE
KEKUATAN
|
KELEMAHAN
|
PELUANG
|
ANCAMAN
|
1. Program dan aktiviti
di jalankan mengikut
perancangan
|
- Terdapat pelajar yang
TIDAK menerima
pendidikan awal
sebelum ke tahun 1 |
- Kerjasama yg erat
antara pihak pengurusan sekolah dgn ibubapa pelajar |
- Ada segelintiran ibubapa yg masih kurang faham
dan
masih tebal dgn exm
oriented |
2. Penyusunan semula pelajar tahun 1 – 2013 dapat membantu kecemerlangan program
|
- Masalah sosioekonomi ibubapa atau penjaga menyebabkan pelajar
terabai dirumah
|
- Sekolah memiliki Jenama
yg baik maka ia menjadi
daya tarikan ibubapa
|
- Di anggarkan
5 – 10% pelajar terabai khasnya 2 kelas bawahan kerana kurang bantuan dari ibubapa di rumah |
3. Kumpulan guru berpengalaman dan
terlatih
|
- Pelajar LINUS atau LINUS TEGAR biasanya kehadiran mereka ke sekolah kurang memuaskan dan ada
ibubapa yg TIDAK mengambil berat
|
- Rekod penguasaan
pelajar khasnya tahun
1 yg baik ke tahun 2 mencapai sasaran 80% |
|
4. Kemudahan prasarana yg mencukupi dan kondusif
– Kelas Linus
|
Tiada
|
- Sumbangan PIBG dan
ibubapa dapat
membantu
menjayakan program yang dirancang
|
|
5. Pentadbir sentiasa peka dan mengambil berat tentang prestasi program
|
Tiada
|
- Pelajar yang menunjukkan pencapaian luar biasa
akan diberikan Anugerah Lonjakkan Pradigma Hari
Anugerah Kecemerlangan Akhir Tahun
|
|
6. Lebih daripada 90% ibubapa pelajar memahami
program
|
Tiada
|
Keberkesanan dan sasaran mudah dica |
|
7. Kebanyakan pelajar menghadiri kelas tusyen
dan ibubapa sentiasa memberikan sokongan
|
Tiada
|
Keberkesanan dalam proses pengajaran |
|
8. Hampir semua murid – 95% mengikuti kelas Tadika
/ PraSekolah sebelum ke
tahun 1
|
Tiada
|
Masalah penuasaan asas pembelajaran dapat diatasi - Literasi & Numerasi |
|
9. Guru sentiasa menerapkan nilai nilai murni dan
sentiasa memberikan galakan
dalam pengajaran dan
pembelajaran
|
Tiada
|
Pelajar berektika dalam kelas dan kawalan kelas menjadi lebih mudah |