NKRA
|
MELUASKAN
AKSES KEPADA PENDIDIKAN BERKUALITI DAN BERKEMAMPUAN
|
JADUAL 1
|
Sub-NKRA
|
LITERASI DAN NUMERASI (LINUS)
|
JPS/SJK-PS/01
|
SEKTOR/PPD
|
PEJABAT PELAJARAN DAERAH GOMBAK
|
|
UNIT/BIDANG
|
SEKTOR PENGURUSAN AKADEMIK
|
BIDANG/FUNGSI |
ISU-ISU
STRATEGIK
|
MATLAMAT
STRATEGIK
|
OBJEKTIF
|
KPI
|
SASARAN
|
STRATEGI*
(INITIATIVES)
|
|||
TOV
|
2011
|
2012
|
2013
|
||||||
Pengurusan
Kurikulum |
Murid tahap 1
yang tidak menguasai kemahiran LINUS (Literasi dan Numerasi) adalah tinggi. |
Semua murid
tahap 1 menguasai kemahiran Literasi dan Numerasi |
Guru-guru
LINUS berkemahir an dalam melaksanak Pengajaran Pembelajar an LINUS. |
Peratus
murid yang menguasai kemahiran Literasi dan Numerasi |
Literasi
88.47
|
100%
|
100%
|
100%
|
ST 1 :
Meningkatkan kemahiran P & P untuk guru- guru LINUS. ST 2 : Meningkatkan kemahiran membina Bahan Bantu Mengajar untuk guru-guru LINUS.
ST 3 :
Melaksanakan pemantauan terhadap
P & P guru-
guru LINUS secara berterusan |
Numerasi
95.35
|
100%
|
100%
|
100%
|
||||||
Bilangan
guru yang menguasai pedagogi dalam P&P LINUS |
Literasi
|
||||||||
Numerasi
67
|
134
|
201
|
201
|
PELAN TAKTIKAL
TAHUN 2013
NKRA
|
MELUASKAN AKSES KEPADA PENDIDIKAN BERKUALITI
DAN BERKEMAMPUAN |
JADUAL 2
|
Sub-NKRA
|
LITERASI DAN NUMERASI (LINUS)
|
JPS/SJKPS/02
|
SEKTOR/PPD
|
PEJABAT PELAJARAN DAERAH GOMBAK
|
|
UNIT/BIDANG
|
SEKTOR PENGURUSAN AKADEMIK
|
|
STRATEGI
|
STRATEGI 1 : Melaksanakan kursus dan bengkel P & P
untuk guru-guru LINUS.
|
|
OBJEKTIF
|
Guru-guru LINUS berkemahiran dalam melaksanakan
Pengajaran dan Pembelajaran
LINUS. |
Bil
|
Program/Projek
|
Tanggungjawab
|
Tempoh/ hari
|
Kos/Sumber
|
Output
|
KPI(Sasaran)
|
Pelan Kontigensi
|
1.
|
Kursus LINUS untuk guru-guru LINUS
Tahap 1 (Modul Linus)
|
Pegawai Bahasa
Pegawai Sains dan Matematik serta
FasiLINUS
|
3 hari 2 malam
|
OS 29000
OS 21000
OS 24000
|
Guru memahami modul dan
berkemahiran dalam P&P di akhir kursus
|
seramai 134 orang guru literasi dan numerasi dapat memahami modul.
|
Bimbingan daripada FasiLINUS
secara individu atau berkelompok
|
2.
|
Bengkel Pengajaran dan
Pembelajaran LINUS Berkesan untuk Guru-guru LINUS Tahap 1
(P & P)
|
Pegawai Bahasa
Pegawai Sains dan Matematik serta FasiLINUS
|
2 hari X
4 kali
( mengikut
zon )
|
OS 29000
S2 24000
OS 21000
|
Guru yang berkemahiran dalam P&P LINUS
|
134 orang guru literasi dan
numerasi berkemahiran dalam P&P LINUS
|
Rakaman micro Teaching P&P Berkesan dari Guru-guru Cemerlang.
|
3.
|
Bengkel Menghasilkan Panduan Rancangan
Pelajaran Tahunan dan Rancangan Pelajaran Harian Peringkat Daerah
|
Pegawai Bahasa
Pegawai Sains dan Matematik serta FasiLINUS
|
2 hari
( Mengikut zon )
4 zon
|
OS 29000
OS 24000
OS 21000
|
Rancangan Pelajaran Tahunan dan Rancangan Pelajaran Harian yang standard
|
seramai 134 orang guru literasi dan numerasi dapat membina rancangan
Pelajaran Tahunan dan rancangan Harian
|
Penyebaran contoh Rancangan Pelajaran Harian dan Rancangan Tahunan LINUS
|
PELAN TAKTIKAL
TAHUN 2011
NKRA
|
MELUASKAN AKSES KEPADA PENDIDIKAN BERKUALITI DAN
BERKEMAMPUAN
|
JADUAL 2
|
Sub-NKRA
|
LITERASI DAN NUMERASI (LINUS)
|
JPS/SJKPS/02
|
SEKTOR/PPD
|
PEJABAT PELAJARAN DAERAH GOMBAK
|
|
UNIT/BIDANG
|
SEKTOR PENGURUSAN AKADEMIK
|
|
STRATEGI
|
STRATEGI 2 : Meningkatkan kemahiran membina Bahan Bantu
Mengajar guru-guru LINUS.
|
|
OBJEKTIF
|
Guru-guru LINUS berkemahiran dalam melaksanakan
Pengajaran dan Pembelajaran LINUS.
|
Bil
|
Program/Projek
|
Tanggungjawab
|
Tempoh/ hari
|
Kos/Sumber
|
Output
|
KPI(Sasaran)
|
Pelan Kontigensi
|
1.
|
Pemantauan Pengurusan dan Pemantauan P & P LINUS
|
PPPD Bahasa
PPPD Sains dan Matematik
Serta FasiLINUS
|
Sepanjang tahun
|
OS 21000
|
P&P guru LINUS berkesan
|
100% guru yang dipantau menjalankan
P&P dengan berkesan
|
Soal selidik dan maklum balas pemantauan oleh Guru Besar/Pentadbir
|
2.
|
Mesyuarat Penyelarasan Jadual Pemantauan dan Menganalisis dapatan
pemantauan
|
PPPD Bahasa
PPPD Sains dan Matematik
serta FasiLINUS
|
Setiap bulan
|
OS 29000
OS 21000
OS 24000
|
-Jadual pemantauan
- Laporan pemantauan
-Analisis pemantauan bulanan
|
Semua sekolah daerah Gombak akan dipantau sekurang-kurangnya sekali
setahun.
|
Dapatan Pemantauan kepada sekolah
|
LAPORAN TAHUNAN
PRESTASI PELAKSANAAN TAHUNAN
TAHUN 2011
SEKTOR
|
PENGURUSAN AKADEMIK
|
JADUAL 4
|
||||
PT/PKD/200/170/2008/50
|
||||||
BIDANG
|
LITERASI DAN NUMERASI (LINUS)
|
|||||
MATLAMAT
|
SEMUA MURID TAHAP 1 MENGUASAI KEMAHIRAN LITERASI DAN
NUMERASI
|
|||||
OBJEKTIF
|
KPI
|
PRESTASI
|
ULASAN
|
|||
Sasaran
|
Pencapaian Sebenar
|
|||||
Pentadbir Sekolah berkeupayaan mengurus program LINUS di Sekolah
dengan berkesan.
Guru yang berkemahiran dalam melaksanakan pembelajaran dan pengajaran.
Murid Kohort 1 dapat menguasai 100% kemahiran Literasi dan Numerasi,
manakala murid kohort 2 dapat menguasai sekurang-kurangnya 90% kemahiran
Literasi dan Numerasi.
|
Indikator Akhir
(Lag) :
Keputusan
Saringan Literasi dan Numerasi
Indikator Awal
(Lead) :
Keputusan
Saringan Literasi dan Numerasi
|
Literasi Kohort 1
100% murid menguasai
Literasi Kohort 2
95% Murid menguasai.
Literasi Kohort 3
90% Murid menguasai.
Numerasi Kohort 1
100 % murid menguasai.
Numerasi Kohort 2
95% Murid menguasai
Numerasi Kohort 2
90% Murid menguasai
|
Literasi Kohort 1 98.53% murid menguasai
Literasi Kohort 2
93.91% murid menguasai
Literasi Kohort 3
TB
Numerasi Kohort 1
99.48% murid menguasai
Numerasi Kohort 2
97.54% murid menguasai
Numerasi Kohort 3
TB
|
Data pada 31 November 2011 berdasarkan Saringan 6 Kohort 1 dan Saringan 3
Kohort 2
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan