RANCANGAN PENGAJARAN
TAHUNAN
KSSR PENDIDIKAN MORAL
TAHUN 3
BIL
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
BAND
|
MINGGU
|
1
|
Kepercayaan
kepada Tuhan
Keyakinan wujudnya Tuhan
sebagai pencipta
alam dan mematuhi segala
suruhanNya
berlandaskan pegangan agama masing-masing
selaras dengan prinsip Rukun
Negara.
1.1
Menghormati kepelbagaian perayaan
|
1.1.1
Menyatakan pelbagai perayaan di Malaysia.
|
B1D11E1
Boleh menyatakan pelbagai perayaan di Malaysia
|
1-3
|
1.1.2
Menceritakan pelbagai perayaan yang disambut oleh
warga sekolah.
1.1.3
Menyenaraikan cara menghormati perayaan yang disambut oleh warga sekolah.
|
B2D11E1
Boleh menceritakan pelbagai
perayaan yang disambut oleh warga sekolah
B2D11E2
Boleh menyenaraikan cara
menghormati perayaan yang disambut oleh warga sekolah
B2D11E3
Boleh menjelaskan kepentingan
menghormati kepelbagaian perayaan yang disambut oleh warga sekolah
|
|||
1.1.4
Menyedari kepentingan menghormati kepelbagaian perayaan yang disambut oleh warga
sekolah.
1.1.5
Mengamalkan sikap menghormati perayaan yang disambut oleh warga sekolah.
|
B3D11E1
Boleh mengamalkan sikap
menghormati pelbagai perayaan yang
disambut oleh warga sekolah mengikut arahan
B4D11E1
Boleh mengamalkan sikap menghormati pelbagai perayaan yang disambut oleh warga
sekolah tanpa disuruh
B5D11E1
Boleh
mengamalkan dan memupuk sikap menghormati
pelbagai perayaan yang disambut oleh warga sekolah
B6D11E1
Sentiasa
mengamalkan sikap menghormati perayaan yang disambut oleh warga sekolah
dalam pelbagai situasi dan boleh dicontohi
|
2
|
2. Baik hati
Kepekaan terhadap perasaan dan kebajikan
diri sendiri dan orang lain dengan memberi bantuan dan sokongan moral secara
tulus ikhlas.
2.1 Memberi bantuan kepada warga sekolah
|
2.1.1 Menyatakan cara membantu warga sekolah.
|
B1D7E1
Boleh menyatakan cara membantu warga sekolah
|
2.1.2 Menyenaraikan kepentingan membantu warga
sekolah.
|
B2D7E1
Boleh menjelaskan kepentingan membantu warga
sekolah
|
||
2.1.3 Menceritakan perasaan setelah membantu warga
sekolah.
2.1.4 Mengamalkan sikap saling membantu dalam kalangan
warga sekolah.
|
B4D7E1
Boleh menceritakan perasaan setelah membantu
warga sekolah.
B3D7E1
Boleh mengamalkan sikap membantu warga
sekolah
B5D7E1
Boleh mengamalkan dan memupuk sikap membantu
warga sekolah.
B6D7E1
Sentiasa mengamalkan dan memupuk sikap
saling membantu warga sekolah dengan tulus ikhlas dan boleh dicontohi
|
3. Bertanggungjawab
Kesanggupan untuk memikul dan
melaksanakan tugas serta kewajipan dengan
sempurna.
3.1 Melaksanakan
tanggungjawab di
sekolah
|
3.1.1 Menyatakan tanggungjawab di sekolah.
|
B1D13E1
Boleh menyatakan contoh tanggungjawab di
sekolah
|
3.1.2 Menyenaraikan cara melaksanakan tanggungjawab
di sekolah.
|
B2D13E1
Boleh menyenaraikan cara melaksanakan
tanggungjawab di sekolah
|
|
3.1.3 Menceritakan perasaan setelah melaksanakan
tanggungjawab di sekolah.
3.1.4 Mengamalkan sikap bertanggungjawab di sekolah.
|
B3D13E1
Boleh mengamalkan sikap bertanggungjawab di
sekolah
B4D13E1
Boleh menceritakan perasaan setelah
melaksanakan tanggungjawab di sekolah
B5D13E1
Boleh mengamalkan dan memupuk sikap
bertanggungjawab di sekolah
B6D13E1
Sentiasa mengamalkan dan memupuk sikap
bertanggungjawab di sekolah dengan sempurna dan boleh dicontohi
|
4. Berterima kasih
Perasaan dan perlakuan untuk menunjukkan
pengiktirafan dan penghargaan terhadap
sesuatu jasa, sumbangan atau pemberian.
4.1 Menunjukkan
penghargaan terhadap
sumbangan warga sekolah
|
4.1.1 Menyatakan sumbangan warga sekolah.
|
B1D8E1
Boleh menyatakan contoh sumbangan warga
sekolah
|
4.1.2 Menerangkan cara menghargai sumbangan warga
sekolah.
|
B2D8E1
Boleh menerangkan cara menghargai sumbangan
warga sekolah
B3D8E1
Boleh mengamalkan cara menghargai sumbangan
warga sekolah
|
|
4.1.3 Menceritakan perasaan apabila menghargai
sumbangan warga sekolah.
4.1.4 Mengamalkan sikap berterima kasih terhadap
sumbangan warga sekolah
|
B4D8E1
Boleh menceritakan perasaan apabila
menghargai sumbangan warga sekolah
B5D8E1
Boleh mengamalkan dan memupuk sikap
berterima kasih terhadap sumbangan warga sekolah
B6D8E1
Sentiasa mengamalkan dan memupuk sikap
berterima kasih terhadap sumbangan warga sekolah dengan ikhlas dan boleh
dicontohi
|
5. Hemah tinggi
Beradab sopan dan berbudi pekerti mulia
dalam pergaulan seharian.
5.1 Mengamalkan pergaulan yang bersopan
dalam kalangan warga sekolah
|
5.1.1 Menyatakan cara pergaulan yang bersopan dalam
kalangan warga sekolah.
|
B1D9E1
Boleh menyatakan cara pergaulan yang
bersopan dalam kalangan warga sekolah
|
5.1.2 Menceritakan kebaikan pergaulan yang bersopan
dalam kalangan warga sekolah.
|
B2D9E2
Boleh menjelaskan kepentingan pergaulan yang
bersopan dalam kalangan warga sekolah
|
|
5.1.3 Menyedari kepentingan pergaulan yang bersopan
dalam kalangan warga sekolah.
5.1.4 Menunjukkan pergaulan yang bersopan dalam
kalangan warga sekolah.
|
B2D9E2
Boleh menjelaskan kepentingan pergaulan yang
bersopan dalam kalangan warga sekolah
B3D9E1
Boleh mengamalkan pergaulan yang bersopan
dalam kalangan warga sekolah
B4D9E1
Boleh mengamalkan pergaulan yang bersopan
dalam kalangan warga sekolah dengan beradab
B5D9E1
Boleh mengamalkan dan memupuk pergaulan yang
bersopan dalam kalangan warga sekolah
B6D9E1
Sentiasa mengamalkan dan memupuk pergaulan
yang bersopan dalam kalangan warga sekolah dan boleh dicontohi
|
6. Hormat
Menghargai dan memuliakan
seseorang
dengan memberi layanan yang
bersopan serta
menghormati peraturan institusi
sosial.
6.1
Menghormati warga sekolah dan
pelawat
|
6.1.1
Menyatakan cara menghormati warga sekolah dan
pelawat.
|
B1D12E1
Boleh
menyatakan cara menghormati warga sekolah dan pelawat
|
6.1.2
Menyenaraikan kepentingan menghormati warga
sekolah dan pelawat.
|
B2D12E1
Boleh
menjelaskan kepentingan menghormati
warga sekolah dan pelawat
|
|
6.1.3
Menceritakan perasaan apabila menghormati warga
sekolah dan pelawat.
6.1.4
Mengamalkan perlakuan saling menghormati dalam
kalangan warga sekolah dan
pelawat.
|
B3D12E1
Boleh
mengamalkan sikap menghormati warga
sekolah dan pelawat
B4D12E1
Boleh
menceritakan perasaan apabila
menghormati warga sekolah dan pelawat
B5D12E1
Boleh
mengamalkan dan memupuk perlakuan
menghormati warga sekolah dan pelawat
B6D12E1
Sentiasa
mengamalkan dan memupuk perlakuan
saling menghormati warga sekolah dan pelawat dengan bersopan serta boleh
dicontohi
|
Kasih Sayang
Kepekaan dan perasaan cinta yang mendalam serta
berkekalan yang lahir daripada hati yang ikhlas.
7.1 Menyayangi
sekolah
|
7.1.1 Menyatakan cara
menyayangi sekolah.
7.1.2 Menyenaraikan
kepentingan menyayangi sekolah.
|
B1D1E1
Boleh menyatakan cara menyayangi sekolah.
B2D1E1
Boleh menjelaskan kepentingan menyayangi sekolah.
|
7.1.3 Menceritakan perasaan
apabila menyayangi sekolah.
|
B3D1E1
Boleh mengamalkan sikap sayang terhadap sekolah.
B4D1E1
Boleh menceritakan perasaan apabila menyayangi sekolah.
|
|
7.1.4 Menunjukkan sikap
sayang terhadap sekolah
|
B5D1E1
Boleh mengamalkan dan memupuk sikap sayang terhadap
sekolah.
B6D1E1
Sentiasa mengamalkan dan peka dalam memupuk sikap
sayang terhadap sekolah dan boleh dicontohi.
|
Keadilan
Tindakan dan keputusan yang tidak berat sebelah
8.1 Mengamalkan sikap
adil di sekolah
|
8.1.1 Menceritakan cara bersikap adil di sekolah.
8.1.2 Menyenaraikan kepentingan bersikap adil di sekolah.
|
B1D2E1
Boleh menyatakan cara bersikap adil di sekolah
B2D2E1
Boleh menjelaskan kepentingan bersikap adil di sekolah
|
8.1.3 Menyatakan perasaan apabila bersikap adil di sekolah.
|
B3D2E1
Boleh mengamalkan sikap adil di sekolah
B4D2E1
Boleh menceritakan perasaan apabila bersikap adil di
sekolah.
|
|
8.1.4 Menunjukkan sikap adil di sekolah.
|
B5D2E1
Boleh mengamalkan dan memupuk sikap adil di sekolah
B6D2E1
Sentiasa mengamalkan dan memupuk sikap adil tanpa pilih
kasih di sekolah dan boleh dicontohi
|
KEBERANIAN
Kesanggupan
untuk menghadapi cabaran dengan yakin dan tabah.
9.1 Mempertahankan nama baik sekolah
|
9.1.1 Menyatakan cara mempertahankan nama baik
sekolah.
9.1.2 Menyenaraikan kepentingan mempertahankan
nama baik sekolah.
|
B1D6E1
Boleh menyatakan cara mempertahankan nama baik sekolah
B2D6E1
Boleh
menjelaskan kepentingan mempertahankan nama baik
sekolah
|
9.1.3 Menceritakan perasaan apabila
mempertahankan nama baik sekolah.
|
B3D6E1
Boleh
mengamalkan sikap berani
mempertahankan nama
baik sekolah
B4D6E1
Boleh
menceritakan perasaan apabila
mempertahankan nama baik sekolah
|
|
9.1.4 Mengamalkan
sikap berani mempertahankan nama baik sekolah
|
B5D6E1
Boleh
mengamalkan dan memupuk sikap berani
mempertahankan nama baik sekolah
B6D6E1
Sentiasa mengamalkan dan memupuk sikap berani mempertahankan nama baik sekolah dengan cara yang bersopan dan
boleh dicontohi
|
KEJUJURAN
Bercakap benar, bersikap amanah dan ikhlas dalam setiap
perlakuan.
10.1 Menunjukkan sikap
jujur di sekolah
|
10.1.1 Menceritakan perlakuan jujur di sekolah.
|
B1D3E1
Boleh menyatakan contoh perlakuan jujur di sekolah.
|
10.1.2 Menyenaraikan kepentingan bersikap jujur di sekolah.
|
B2D3E1
Boleh menjelaskan kepentingan bersikap jujur di
sekolah.
|
|
10.1.3 Menyedari kebaikan bersikap jujur di sekolah.
|
B3D3E1
Boleh mengamalkan sikap jujur di sekolah.
B4D3E1
Boleh mengamalkan sikap jujur di sekolah dengan ikhlas.
|
|
10.1.4 Mengamalkan sikap jujur di sekolah
|
B5D3E1
Boleh mengamalkan dan memupuk sikap jujur di sekolah
B6D3E1
Sentiasa mengamalkan dan memupuk sikap jujur di sekolah
dan boleh dicontohi.
|
11.
Kerajinan
Usaha yang berterusan,
bersungguh-sungguh
dan bersemangat dalam melakukan
sesuatu
perkara.
11.1
Mengamalkan sikap rajin di sekolah
|
11.1.1
Menyatakan cara bersikap rajin di sekolah.
|
B1D10E1
Boleh menyatakan cara bersikap
rajin di sekolah
|
11.1.2
Menyenaraikan kepentingan bersikap rajin di sekolah.
|
B2D10E1
Boleh menjelaskan kepentingan
bersikap rajin di sekolah
|
|
11.1.3
Menceritakan perasaan apabila bersikap rajin di
sekolah.
11.1.4
Mempraktikkan sikap rajin di sekolah.
|
B3D10E1
Boleh
mengamalkan sikap rajin di sekolah
B4D10E1
Boleh
menceritakan perasaan apabila bersikap rajin di sekolah
B5D10E1
Boleh
mengamalkan dan memupuk sikap rajin di sekolah
B6D10E1
Sentiasa mengamalkan dan memupuk sikap rajin di
sekolah dan boleh dicontohi
|
Kerjasama
Kesediaan melakukan sesuatu untuk
kepentingan bersama.
12.1 Memberi kerjasama dalam
menjayakan aktiviti di sekolah
|
12.1.1 Menyenaraikan aktiviti
yang dilakukan bersama-sama di sekolah.
|
B1D14E1
Boleh menyatakan contoh aktiviti yang dilakukan bersama-sama di
sekolah.
B2D14E1
Boleh
menerangkan kebaikan bekerjasama di sekolah.
|
12.1.2 Menceritakan kebaikan
bekerjasama di sekolah.
|
B3D14E1
Boleh
mengamalkan sikap bekerjasama di sekolah
|
|
12.1.3 Menyatakan perasaan
apabila bekerjasama di sekolah.
12.1.4
Melaksanakan aktiviti bekerjasama di sekolah untuk kebaikan bersama.
|
B4D14E1
Boleh
menceritakan perasaan apabila
bekerjasama di sekolah
B5D14E1
Boleh mengamalkan dan memupuk
sikap bekerjasama di sekolah untuk kebaikan bersama
B6D14E1
Sentiasa mengamalkan dan
memupuk sikap bekerjasama di sekolah
dengan ikhlas untuk kebaikan bersama dan boleh dicontohi
|
KESEDERHANAAN
Bersikap tidak keterlaluan dalam membuat pertimbangan dan tindakan
tanpa mengabaikan kepentingan diri dan orang lain.
13.1 Mengamalkan sikap
sederhana
di sekolah
|
13.1.1 Menyatakan perlakuan
sederhana di sekolah
13.1.2 Menyenaraikan kebaikan
bersikap sederhana di sekolah
|
B1D5E1
Boleh menyatakan contoh perlakuan sederhana di sekolah
B2D5E1
Boleh menjelaskan kepentingan bersikap sederhana di sekolah
|
13.1.3 Menyedari kepentingan
bersikap sederhana di sekolah
|
B3D5E1
Boleh mengamalkan sikap sederhana di sekolah
B4D5E1
Boleh mengamalkan sikap sederhana di sekolah dengan beradab
|
|
13.1.4 Mempraktikkan sikap
sederhana di sekolah
|
B5D5E1
Boleh mengamalkan dan memupuk sikap sederhana di sekolah
B6D5E1
Sentiasa mengamalkan dan memupuk sikap sederhana di sekolah dan boleh
dicontohi
|
14
|
TOLERANSI
Kesanggupan bertolak ansur, sabar dan mengawal diri demi kesejahteraan
hidup.
14.1 Mengamalkan sikap toleransi di sekolah
|
14.1.1 Menyatakan sikap
toleransi sesama warga sekolah.
14.1.2 Menyenaraikan kebaikan
bersikap toleransi sesame warga sekolah.
|
B1D4E1
Boleh menyatakan contoh sikap toleransi sesama warga sekolah
B2D4E1
Boleh menerangkan kebaikan
bersikap toleransi sesama warga
sekolah
|
40-42
|
14.1.3 Menceritakan perasaan
apabila bersikap toleransi sesama warga sekolah.
|
B3D4E1
Boleh
mengamalkan sikap toleransi sesama warga sekolah
B4D4E1
Boleh
menceritakan perasaan apabila bersikap toleransi sesama warga sekolah
|
|||
14.1.4 Menunjukkan sikap
toleransi sesama warga sekolah.
|
B5D4E1
Boleh
mengamalkan dan memupuk sikap toleransi sesama warga sekolah
B6D4E1
Sentiasa mengawal emosi dalam mengamalkan dan
memupuk sikap
toleransi sesama warga sekolah dan boleh dicontohi
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan