Pentaksiran Sekolah adalah komponen utama dalam proses pengajaran - pembelajaran kerana ia berperanan mengukuhkan pembelajaran murid , meningkatkan pengajaran guru serta mampu memberi maklumat yang sah tentang apa yang telah dilaksanakan atau dicapai dalam satu - satu proses pengajaran. PS boleh dilaksanakan secara :
1. Pentaksiran formatif yg dijalankan seiring dengan proses pengajaran.
2. Pentaksiran sumatif yg dijalankan pada akhir unit pembelajaran , semester atau tahunan.
Sistem pelaporan terbahagi kepada 2 iaitu :
1. Formatif - Penyataan evidence digunakan sebagai bukti pentaksiran tentang pencapaian murid. Evidences berdasarkan lembaran kerja , projek , lukisan , pemerhatian , soaljawab lisan dll.
2. Sumatif - Penyataan deskriptor digunakan sebagai pelaporan prestasi murid Ia berdasarkan Standart kurikulum atau sylebus bagi sesuatu mata pelajaran.
Proses perlaksanaan.
Proses perlaksanaan.
- Guru membuat perancangan mata pelajaran yang hendak dilaksanakan iaitu tajuk , standart pembelajaran ( sub topik ) , bahan eviden yang hendak digunakan.
- Membuat eviden berdasarkan band 1 hingga 6.
- Guru masuk kelas dan menjalankan pengajaran.
- Diakhir pengajaran guru menguji kefahaman pelajar menggunakan eviden yang telah disedikan.
- Setelah tamat waktu pengajaran guru akan key in dalam sistem penilaian berasaskan sekolah ( SPBS ) yang disediakan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia secara on line.
- Proses ini diulang setiap kali masuk mengajar dengan topik - topik yang lain sehingga akhir tahun.
- Pada akhir tahun pihak Lembaga Peperiksaan akan mengeluarkan Laporan Pencapaian Fomatif bagi semua 10 / 11 mata pelajaran yang diajar disekolah.
- Setiap orang pelajar memiliki 10 / 11 helaian laporan pencapaian formatif dengan penerangan terperinci band yang di perolehi serta tahap penguasaannya.
CONTOH LAPORAN PENCAPAIAN FORMATIF
Nama pelajar : Adi Putera
No Mykad : ..........................................
Nama sekolah : SK Panglima
Darjah / tahun : 1
Nama Mata pelajaran : BAHASA MELAYU ( SK )
Prestasi : Band 3
Penyataan pelaporan prestasi.
ADI PUTERA boleh :
- membaca ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul serta mematahinya.
- mendengar dan memberikan respon terhadap sesuatu arahan soalan dan pesanan.
- mencatat maklumat yang difahami.
Syabas diucapkan kepada ADI PUTERA atas pencapaian yang amat membanggakan. Beliau telah menguasai sepenuhnya Band 3 dan layak ke Band 4.
.......................................... ..........................................
Tandatangan Tandatangan
Guru mata pelajaran Ibubapa / penjaga.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan