Isnin, 30 April 2012

BILIK KSSR DAN PBS


Bilik KSSR / PBS merupakan bilik operasi penyimpanan bahan - bahan KSSR dan PBS. Dalam mesyuarat pertama Ahli Jawatankuasa KSSR / PBS harus menetapkan cara penyimpanan bahan - bahan kssr dan pbs serta tempoh penyimpanan evidens yang disimpan dalam fail peribadi pelajar. Bilik ini memerlukan bahan - bahan seperi :
  1. Rak fail peribadi pelajar dan bahan showcase guru.
  2. Fail peribadi pelajar.
  3. Fail showcase guru
  4. Komputer berinternet
  5. Pencetak.
  6. Meja guru.
  7. Hawa dingin / kipas.
  8. Papan kenyataan diluar bilik operasi.
FAIL PERIBADI PELAJAR.


Fail peribadi pelajar menggandungi profil pelajar di bahagian hadapan bersama dengan gambarnya sekali. Bahagian dalam fail dibahagikan kepada 10 bahagian yang mana setiap satu bahagian mewakili setiap mata pelajaran yang diajar pada tahap 1. Contohnya bahagian 1 untuk subjek Bahasa Melayu ( sk ). Yang perlu pada bahagian ini ialah lebel subjek dan evidens subjek tersebut yang disimpan untuk sesuatu tempoh tertentu. Evidens mungkin dalam bentuk lembaran kerja yang dibuat oleh guru mata pelajaran dan ditandakan bandnya sekali. Evidens dibina berdasarkan standard pembelajaran ( sylebus subjek ) .Dalam fail ini juga mesti ada carta atau graf perkembangan prestasi pelajar bagi setiap topik dalam Standard Pembelajaran.  Fail peribadi pelajar sangat penting kerana :
  1. Menjadi bahan rujukan kepada ibubapa apabila diminta untuk menunjukkan bukti pencapaiaan dan tugasan yang diberi kepada anak mereka.
  2. Menjadi bahan rujukkan kepada pegawai - pegawai dari PPD , JPN atau LPM serta penyelaras pbs / kssr peringkat daerah atau negaeri.
Evidens yang disimpan dalam fail ini harus ditetapkan tempoh masa penyimpanannya contohnya untuk 3 bulan. Selepas 3 bulan evidens tersebut dilupuskan dengan memulangkan semula kepada pelajar berkenaan dan rekod telah di masukkan dalam Potal Lembaga Peperiksaan secara online.

FAIL SHOWCASE GURU


Fail showcase guru merupakan fail rujukkan guru yang mana fail ini perlu ada pada semua guru kssr tahap 1 setiap mata pelajaran. Fail ini harus sentiasa berada bersama - sama guru sepanjang masa dan pada akhir tahun fail ini disimpan dalam bilik kssr / pbs. Fail ini menggandungi bahan - bahan berikut :
  1. Maklumat peribadi serta gambar guru
  2. Jadual waktu - peribadi guru
  3. Contoh bahan - bahan evidens yang akan digunakan
  4. Standard pelajaran - sylebus
  5. Standard prestasi - penyataan standard pencapaian pelajar ( Band 1 hingga Band 6 )
  6. Laporan pencapaian pelajar - secara manuel.
  7. Dokumen- dokumen lain yang difikirkan perlu.
HARI TERBUKA / BICARA AKADEMIK
SEMAKAN FAIL PERIBADI PELAJAR


Pada hari terbuka / Bicara Akademik ibubapa / penjaga pelajar diberikan peluang untuk menyemak fail kssr / pbs anak - anak mereka untuk :
  1. Menyemak evidens setiap mata pelajaran yang dimasukkan oleh guru mata pelajaran
  2. Menyemak keputusan Linus Literasi - Bahasa Melayu , Numerasi , Literasi Bahasa Inggeris , Bahasa Arab dan jawi.


1 ulasan:

  1. Salam, sekadar nak berkongsi Borang Transit PBS yang fleksibel utk semua subjek di http://eformrpm-pbs.blogspot.com

    BalasPadam