Selasa, 1 Mei 2012

INOVASI BAHAN BANTUAN PENGAJARAN LINUS NUMERASI - NEGERI SELANGOR


Pada tahun 2011 dalam karnival linus Peringkat Daerah Gombak , SK Taman Bukit Indah hanya mendapat tempat saguhati dalam katogeri literasi yang diusahakan oleh En. Ahmad Shahril guru pemulihan dan Pn. Fauzi Hassan guru numerasi  yang pertama kali diadakan. Ini merupakan satu pengiktirafan buat Program Linus sktbi yang menunjukkan prestasi yang amat membanggakan dan mencapai sasaran yang ditetapkan oleh pihak Kementerian Pendidikan - NKRA Pendidikan. Bahan bantuan mengajar yang menarik dapat membantu pelajar memahami topik yang diajar dengan mudah. Pelajar linus amat memerlukan bahan bantuan mengajar untuk menarik minat mereka belajar. Selain daripada perisian  yang disediakan dalam komputer , bahan bantuan mengajar yang disediakan oleh guru amat diperlukan.

Pada tahun 2012 mereka memasuki pertandingan inovasi bahan bantuan mengajar numerasi peringkat Negeri Selangor. Pada 23hb. April 2012 yang lalu mereka telah dipantau dan dinilai oleh pegawai dari Jabatan Pendidikan Negeri Selangor. Ini merupakan satu lagi pengiktirafan buat sekolah dan unit linus khasnya. Dengan ada pertandingan seumpama ini ia dapat :

  1. Memberi pengiktirafan kepada guru - guru untuk terus berusaha memajukan bidang pilihan mereka.
  2. Dapat menambah  koleksi bahan bantuan mengajar yang boleh digunakan dalam proses pengajaran yang telah di akui akan keberkesanannya.
  3. Berkongsi pengalaman dan pengetahuan dengan guru - guru dari sekolah lain dalam usaha meningkatkan prestasi program linus
Ciri - ciri bahan bantuan mengajar yang terpilih mestilah mudah , menarik , berkesan dan tidak memerlukan kos yang banyak. Dari aspek keberkesanannya , pelajar seronok belajar , boleh mengikuti proses pengajaran dengan mudah dan berkesan membantu kefahaman pelajar. Bahan yang digunakan mestilah mudah diperolehi dan senang disediakan. Harap mereka berjaya dan dapat meningkatkan lagi imej sekolah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan